music is in the air - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu music is in the air - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu

music is in the air

Door: jos en mieke

Blijf op de hoogte en volg jos en mieke

04 Februari 2012 | Gambia, Brusubi

Music in the air…..

Gambia ook gezien,gehoord zonder muziek? Wij niet, ook is hier maar een volume: KEIHARD..............Raggae is zeer populair, Bob Marley’s verjaardag wordt hier jaarlijks gevierd. Maar ook hier is internet, veel contact met Europese vrienden, familie in Amerika, kortom meer stijlen muziek zijn nu hoorbaar. Ook wij beinvloeden aanmerkelijk. Jos heeft al zijn c.d. ’s op de i-pot gezet, inclusief jazz (wat ik minder vindt) maar Kissema kan het zeer waarderen. Hij is onze muzikant!
Musa is inmiddels helemaal into John Lennon......Jos vraagt soms om bepaalde muziek op te zetten , deze keer was het Elton John, musa had het woord John gehoord, zodoende kregen we john Lennon te horen.
Solomon, waar het heel goed meegaat, vrolijk, enthousiast en zeer actief, is helemaal weg van Lade Smith, black mabaza, Ik ook, de houseband from Nelson Mandela.
We zingen hier wat af, heerlijk en dan heb ik het nog niet over dansen...........
Elke dag is er wel een dansmoment, dat we ploteseling allen aan het dansen slaan, maar ook op de onmogelijkste momenten, vanavond nog, tijdens de afwas,staat men te swingen. Het ritmegevoel is groot, het hele lichaam danst mee, zelfs kleine kinderen bewegen zeer ritmisch. Muziek en dans het hoort bij de dagelijkse gang van eenieder hier. Het besmet ons, Jos en ik dansen veel. Jos uiteraard op zijn eigen wijze wat Mariamme zo boeit. Haar zoonlief Sulaman, 7 maanden beweegt zelfs al op muziek.....
Al borstvoedend zit Mariamme te swingen, mooie plaatjes.....

Djembeemuziek is hier ook altijd, we hebben Kissema die altijd en overal met muziek bezig is, hij en Llamin kunnen zo met elkaar spelen, ze volgen elkaar met ritmes, zo intens, ze raken zowat in trans. We hebben er een cd van gemaakt, vorig jaar, zo mooi. Draaien we in nederland vaak om dit goede gevoel te ervaren.

Dit wilde ik even met jullie delen, op weer een fijne zaterdagavond, we luisteren nu naar Buena Vista social club.................Solomon herkent dit als Pachaga, ook goed!!!

Groetjes Mieke

• 06 Februari 2012 - 02:05

Maarten Wirtz:

Hoi jos, mieke,
    Blijf daar! Het is hier steenkoud! Er wordt al gesproken over een elfstedentocht! Kortom het is daar vast beter dan hier. Alhoewel; ik wil je graag inmaken op het schaakbord.
    Groet,
    Maarten.

• 12 Februari 2012 - 01:24

Els:

MUSIC IN THE AIR, ook hier...maar dan wel carnavalsmuziek. Lijkt me komisch om bij jullie te laten horen: de gouwe ouwe van Paard in de gang t/m Zak es lekker door etc.
    Leuk voor op de djembé.
    Nog een weekje en het barst weer los.
    Hopelijk is het dan ietsje minder koud.
    En jawel: de griepjes steken de kop weer op! Het hoort allemaal bij ons Hollandse klimaat! Groetjes Els en de rest.

• 12 Februari 2012 - 18:26

Leo En Det:

Hallo daar allemaal,het gaat jullie goed daar. Ik lees dat tussen de regels in de verslagen.Jullie zullen het wel fijn vinden dat je nu ook alles wat je hier in Nederland verzameld hebt om dat daar op een goede plek terecht ziet komen.Hier gaat het goed Leo heeft weer op de schaatsen gestaan. Er ligt hier aan het einde van de straat een 400 meter baan. Mooi natuur ijs vlak bij huis.Ik weet niet of jullie dit weer erg missen wij genieten er wel van. De zon en de helder blauwe lucht is ook wel eens fijn.Veel liefs van ons hier uit Moergestel

• 12 Februari 2012 - 19:14

Anna:

Hallo lieve Mieke,

Hoe gaat het met je? Het is hier maar koud in Nederland. Volgende maand ben ik jarig gelukkig kom je tegen die tijd al snel weer terug! Hoop dat alles goed met je gaat maar zo te lezen ben je fijn aan het genieten daar! Ik ben benieuwd naar de foto's jammer dat je ze niet kunt plaatsen! Ik zou graag nog een pakje of jurkje van katoen of linnen willen hebben uit Afrika, zou je die voor mij kunnen laten maken?
    Heel veel groetjes en liefs van Anna

• 16 Februari 2012 - 15:45

Anja Bogaars:

Leuk zoveel muziek, maar je oren zullen er wel van trillen. Wij zijn dat niet gewend. Dus denk aan je oren. Hoe lang blijven jullie nog daar in het prachtige, zonnige land? De sneeuw is hier weer weg, de temperatuur weer omhoog, dus hebben we weer regen. En dan zitten jullie lekker in de zon, ik ben jaloers op jullie, maar gun het jullie wel, met al die goede dingen die jullie daar doen. Nog een hele leuke tijd daar, en wij zien jullie denk ik wel ergens in Maart terug.
    Groetjes: Anja Bogaars