kip - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu kip - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu

kip

Door: jos en mieke

Blijf op de hoogte en volg jos en mieke

18 Maart 2011 | Gambia, Brusubi

Ja er woont hier een kip, gekregen in Bunjaidu, dit is een gift die je als heel speciaal moet zien, het is een uiting van respect.....maar die kip krijg je levend in je hand....Heb je dat ooit in ontvangst genomen, ik niet, nu dus wel, ik dacht die is dood, maar nee het was een warme bewegende kip....Ik deed het!!!Op de kleine boot, in mijn hand,ondertusssen getild door alweer zo'n mooie sterke gambiaan, hield ik hem goed vast,tijdens de bootreis lag de kip in het ruim..........op de terugweg in de achterbak van de auto, nu rent ze door de tuin.
we hoorde kukuleku, dus ik denk he, het is een haan, nee zegt Els wij hadden vroeger veel dieren het is een kip. Hans is het mij eens, het is een haan die veel herrie maakt. els geeft toe...de haan zit nu vast aan een koord, waarom??? Ze desturbt(stoort) de duiven...en die hebben baby's, ze trekt ook de planten uit de tuin, dus vast aan een lijn. Morgen gaan we onze haan weggeven, ook uit respect, aan grandpa van Ll. Ze hadden al geen fishmoney,( lees geen toevoeging bij de rijst) laat hun er van genieten...


grandpa woont in bakau, onze 1e plek waar we waren in Gambia, daar stond een hele mooie oude baobabboom,jongens rookte hun jointje onder die boom, llamin and his friends, ze spellden bij de boom hun 1e voetbalwedstrijdjes, ouderen dronken onder de boom attaja, kortom een boom met heel veel levenservaring onder hem, gaf ook schaduw in de hitte....
In de regentijd 3 jaar gelden sloeg de bliksem in, fire,vuur, hij werd geblust, maar de baobabboom verloor zijn charme, dus niet, het restant werd een zitplek/hangplek, wederom rookte men er jointjes dronk men attaja,
Els mathijsen en ik liepen er langs, om jose's tailoringshop te schilderen, we zagen minder bank, er werd aan gezaagd, goed brandhout voor te koken.

Vorige week zat ik er met Els van hans, llamin was er met ons, we verzorgden granddad, hij had pijn, Els masserde hem met een creme uit nederland, ik gaf medicijnen, llamin wilde de buren groeten ( goed gebruik als je niet altijd meer thuis bent)...ik zag het restant van de baobabboom...uitgesleten door vele zittende mensen, glad van de regen en wind/.... ik dacht wat is het mooi, thuis in nederland heb ik ook een boom uit sporring, hier ligt een restant van Bakau...

Ik sprak erover, met de man die achter de boom woont hij is de eigenaar als het er op aan komt..........nu is hij hier bij de blue house, we gaan er iets mee doen, een beetje Bakau in Brusubu, dat is onze mix eigenlijk ook wel met ons familyteam.
Als de baobabboom kon praten zouden we veel kunnen leren, weten van de familie van llamin. van de Oslobuurt,hoeft niet dat horen we wel van de familie,,,,,het prachtige stuk natuur is nu hier, en weet je wat ,,,,de kip/haan zat er vanochtend op....jammer voor ik mijn camera klaar had was de kip/haan weg,e gaan er een mooi plekkie voor vinden....jammer Rianne ik kan hem niet meebrengen, is niet meer toegestaan, hout uitvoeren, maar ik zal foto's maken, van de baobabboom en de kip/haan.......


liefs voor allen, Anna gefeliciteerd, de kleermaker is druk bezig voor je, hij komt hier om te naaien, lekker buiten onder de veranda, zijn naam is ook lamin.
Rempie, lempie was gisteren jarig...
Ons bee bedankt voor de uitslagen
dick/nathaly we zagen jullie mail, maar downloaden werkt niet, doen we thuis wel
Lisa mooi je outfits op hyves
Sjors I-phone???
Bas vette bekeuring???


sebas, sterkte met je vasten. Solomon vast ook
Nog een week, fijn om straks weer iedereen te horen te zien, maar ook zo balen, om weer afscheid te nemen, maar het hoort erbij, ons leventje zal altijd zo zijn, kwestie van accepteren, je maakt keuzes, maar er zijn altijd gevolgen.....Tot gauw, nee, eigenlijk niet,,,,we gaan nog genieten dat weet ik zeker, onze vrienden komen allemaal nog,we hebben nog een volle week.......Houdoe

  • 18 Maart 2011 - 08:50

    Sebas:

    Hola Mieke en Jos,

    Weer heel leuk om te lezen, fijn als breakje hier in een wat grauw NL. De lente twijfelt nog, na even zon is die weer een paar dagen niet te vinden. Je merkt het meteen aan mensen, iedereen is er zo klaar voor. Narcissen en krokussen bloeien ondanks de kou al in vol ornaat om het voorjaar aan te moedigen.

    Wens jullie nog een hele fijne week en ben ook blij dat jullie weer terugkomen. Wens Solomon sterkte, ik heb wel al één gebakje op, maar die had mijn zusje speciaal gekocht omdat ik een nieuwe auto heb gekocht (!).

    Oude krijg ik niet meer uitgezet na rijden en garage kan 'm niet fixen. Sebasje rijdt straks in een echte grote mensen wagen ;-)

    Tot heel snel, besos besos en groeten aan allen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

jos en mieke

gambia is ons moederland,we overwinteren er om dicht bij onze dierbare vrienden te zijn....we gebruiken onze tijd om de doelen van onze stichting na te streven. Wereldwijd toegankelijk is een breed,veelzijdig begrip wat zeker toepasbaar is in Gambia, voor de kinderen voor een healtcentrum en voor onze vrienden.......

Actief sinds 05 Juni 2008
Verslag gelezen: 235
Totaal aantal bezoekers 174728

Voorgaande reizen:

27 December 2013 - 29 Maart 2014

Vol verwachting

30 December 2012 - 25 Maart 2013

thuis in the blue house

Landen bezocht: