hatsjie - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu hatsjie - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu

hatsjie

Door: jos en mieke

Blijf op de hoogte en volg jos en mieke

29 Februari 2012 | Gambia, Brusubi

Hatsjie!

Niezen noemen wij dat, doe je hier vaak met al dat stof. Laminneke vertelde dat men hier dan zegt dat er over je gesproken wordt!!!Willen degene die over ons praten reageren, we niezen wat af!!!!

Gisteren een dagje Brikama gedaan, dat betekend dat we eerst Farato (waar ook Betsy en Ismaila wonen) bij Moses (Musa) compound zijn geweest. Hij woont in ons huis, maar zijn mum woont met zijn zus en broertje in Farato. Ook de 4e vrouw van zijn vader woonnt daar met haar kinderen, zijn vader woont in Soma. Zo zijn jullie op de hoogte van de familie Bardoel. We hebben besloten dat de gift van Jan en Joke naar deze familie gaat. Het dak van het huis valt ongeveer naar beneden. Moses gaat het zelf repareren.
Mum is met ons meegegaan naar de markt in Brikama, ze heeft ingrediënten ingeslagen voor haar business. Ze verkoopt bij de soldaten drankjes, eten en blokken ijs.Dit is haar kostwinning. Annie doneerde dit. Wat was ze blij, kocht rijst, olie, baobab, en kruiden.

Wat was het heet gisteren, gelukkig woont Kissema een eindje achter de markt van Brikama, waar heel veel mangobomen staan, daar hebben we de rest van de middag vertoefd. Onder die boom was het heerlijk. We zaten op een kruispunt (junction) waar veel te beleven en te zien was.Op de hoek zat een vrouw die pinda’s verkocht, men eet dit hier vaak rond 5-6 uur om de maag te vullen. Ze zat achter een klein tafeltje met een pot gevuld met kleine zakjes pinda,s. Voor haar zat haar dochtertje, op een kleiner krukje, ze vlocht haar haren in. Het dochtertje was niet ouder dan 3 jaar en zat meer dan een uur geduldig voor haar moeder!.

Kissema maakte voor ons attaja, een mierzoet theedrankje dat met een heel ritueel gemaakt wordt. Je brandt een vuurtje zet er een theepotje op, vult het met groene thee en laat het koken, dan vul je het bij met heel veel suiker, dat pruttelt ook weer even en dan ga je het overgieten in 2 glaasjes,je dient dat te doen met een straallengte van wel 40 centimeter ( de ouderen onder ons weten het misschien nog wel van Swiebertje, die schonk voor Saartje altijd een lange thee in). Zo gaat dat hier ongeveer ook. Dan deelt Kissema dat uit, hij vult een klein glaasje (borrelformaat) half. Het drinken van de attaja hier is al een nespresso in Nederland. Het geeft je een stoot energie (suiker!)
Je ziet het dagelijks en overal, mannen die lekker zitten te relaxen en attaja drinken met elkaar.

Doordat Kissema dat deed, hadden we nogal wat aanloop, we aten ook een lunch , op straat, schaal op de grond, no problem.Je moet je voorstellen we zitten gewoon op straat, onder die boom, onze bus geparkeerd, er rijden er auto,s voorbij, dan haal je alles even aan de kant,om ruimte te creeeren voor te passeren. Niemand doet moeilijk, dit kan hier allemaal.
Jos had wel wat last van de warmte, we sproeien hem dan nat, met een spuit, snel heeft men dat in de gaten, iedereen helpt dan. Spontaan komt iemand met een fles, met bevroren water, waar die vandaan komt overzie ik niet en krijgt van deze en gene een massage met die fles zodat hij afkoelt. Alles gebeurd met een vanzelfsprekendheid en op straat.

De sproeispuit en de fles stonden op Jos zijn blad,door de hitte deed hij daar een tukkie, dus hij veranderde de rugsteun van zijn rolstoel, gevolg, al het water viel op de grond……..
Dat betekend hier dat je heel veel geluk gaat krijgen. Boffen wij even, maar geloof maar dat wij hier heel er g gelukkig zijn, ook zonder dat het water valt…….

Tot gauw

• 03 Maart 2012 - 22:04

Jan En Joke:

Hoi Jos en Mieke,Wat hebben jullie het naar je zin daar,ik geloof dat het voelt als thuis,ook fijn dat er Fam van Jos overkomt,wij zijn blij dat je met onze gift mensen hebt kunnen helpen,Geniet er nog van,je zit zo weer in de werkelijkheid,(maar daar is ook niks mis mee)Hartelijke GR Jan en Joke.

• 03 Maart 2012 - 22:04

• 03 Maart 2012 - 22:09