regen in gambia - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu regen in gambia - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu

regen in gambia

Blijf op de hoogte en volg jos en mieke

25 Januari 2013 | Gambia, Brusubi

Regen In Gambia,

Tja onze jongens zijn van slag, het regende gisteren, dat in Januari! Wij hebben dat ook nog nooit meegemaakt, we moesten spullen binnen zetten. Echt Hollandse taferelen hier.Nu in de morgen is het bewolkt maar een uitzicht van jewelste, zoveel vogels die hun voer hier nu kunnen vinden….Ik zag een vogel, de grootte van een merel , maar met een knalrode onderbuik en een geel kopje. Heel veel kleine vogels met onderbuiken in het turquoise of geel. Onze wilde duiven, waarvan eentje eitjes heeft in het nestje onder de veranda zijn dagelijks aanwezig. Gambia is bij uitstek een geliefd land voor vogelaars, er is hier een grote verscheidenheid aan vogels, men overwinterd hier, ook de nederlandse vogels. Laminneke weet al de namen van de vogels en heeft zich ook gespecialiseerd in het kennen van de Nederlandse namen, erg grappig.

Onze vrachten die we verstuurd hebben zijn allemaal binnen, veel is alweer weg naar de bestemmingen. We hebben wat afgesjouwd, maar met plezier.
Alles is aangekomen, heel divers, teveel om op te noemen. Allemaal hartelijk dank voor de giften.

We krijgen veel bezoek van al onze vrienden en kennissen, met of zonder kinderen. Mohammed bezorgd aan huis de sigaretten, we gunnen hem deze business. Onze sinaasappels, 60 per 3 dagen worden door een marktman thuis bezorgd.ook handig.
Jerreh was hier, hij heeft helaas geen werk meer. Sun Beach in Bakau is dicht.
Alasana de gehandicapte jongen,kreeg afgelopen regenseizoen een nieuw dak, was hier ook, hij reist per bushtaxi, zijn rolstoel gaat bovenop het dak, hij wordt tussen de mensenmassa in het busje gehesen. Tel per busje 16 personen…..
Onze buurtkinderen zijn hier dagelijks, ik gaf Ablay een auto, wat was hij blij. Hij speelde ermee, maar na een poosje zag ik hem zijn auto, met een doekje en water zijn auto wassen…….ooit in Nederland gezien? Hier zie je de hele dag auto’s wassen, hij copieerde dit!Zijn zusje Fatou speelt met onze huispop…ze doet de haren, vlechtjes maken, kammen, ook een veel voorkomende gebeurtenissen bij vrouwen onderling.
We vermaken ons ook met allerlei projecten rondom ons huis, Jos heeft Solomon begeleidt met het hangen van muskietennetten voor de deuren, hij kocht ze bij Telsell, het gaat met magneetjes,werken goed, maar voor zoiets hangt hier, dat vraagt engelengeduld. Of je het gaat spijkeren of schroeven, daar kan het al een half uur over gaan!!!!

Op de huiskamertafel ligt een grote ronde cirkel, daarop zijn we gezamenlijk een compositie aan het maken van stenen, schelpen en gebroken soepkoppen uit Zevenbergen, het wordt een mozaikplateau die we in de beton gaan leggen op het grasveld, het wordt het attajahoekje.
Iedereen mag eraan werken, zo komen we waarschijnlijk tot een mooi resultaat.
Foto’s zullen later het resultaat laten zien!

Verder zijn we in afwachting op de komst van Remco en Hans, we gaan een feestje bouwen, je wordt maar 1 keer 50 in je leven!!!!Laminneke was erbij in Nederland (breng je de opname mee rem?), de anderen willen het ook vieren. Een voetbalwedstrijd ter ere hiervan heb ik ze uit hun hoofd gepraat, daar maken we Rem niet blij mee. Maar we hebben andere plannen, later meer daarover.

Wij willen heel graag vanalles delen, ook het feit dat sommige lezers mindere tijden doormaken, heel veel sterkte voor jullie!We denken aan jullie!!!!!

Veel liefs vanuit een grijs Gambia, Jos draagt een trui met lange mouwen…….

• 25 Januari 2013 - 13:26

Jacqueline:

Hallo jos & mieke en natuurlijk de hele clam die nou bij jullie hoort...
    Ik zie het al helemaal voor me, Jos die instructie,s geeft bij het ophangen van de muskieten netten, jij die loopt te ridderen en te organiseren,de regen heerlijk al dat geroesemoes om je heen haha wat een leven he,vacantie met een vleugje bezigheden ..gezellig..

Hoe gaat het grasmaaien,kunnen ze ermee overweg? en is grote laminneke ook nog bij jullie,nou dat zijn vader is overleden,of moet hij nou alle vrouwen van zijn vader bijhouden haha zal hij geen energie meer hebben voor jullie .
    Hier ligt nog volop sneeuw en het is ook erg koud, de schaatsen zijn weer uit de kast en de schaatskoorts is weer volop aanwezig,zolang het duurt.

Veeeeel groetjes aan iedereen en nog een hele fijne tijd daar,
    groetjes van Theo en mij xx

• 28 Januari 2013 - 18:48

Annelies:

Ik ben naar Frans Bauer geweest in Veghel. Hij maakte mij uit voor lekker wijf. Hahaha! Hij kuste me en ik zei dat moest jullie Mariska eens weten! Jammer dat er geen foto's gemaakt zijn. Ik wil nu naar Tilburg voor het volgende concert in april. Jij bent een goede vrouw Mieke. Ik zie je weer gauw terug. Ik mis je. Groetjes en kusjes van Annelies.

• 28 Januari 2013 - 18:51

Anna:

Ik mis je heel erg kind. Ik zal je meehelpen als je terug komt. Zo samen. Ben je mij niet vergeten? Ik wens jou het allebeste en veel plezier! Ik mis je heel erg. Ik zal blij zijn als je weer terug bent. Liefs, Anna.

• 30 Januari 2013 - 23:08

Els:

Ook hier in Nederland zijn verrassende natuurverschijnselen: stel je voor.... in de nacht 14 graden. Ongekend. In het weekend smolt de sneeuw zowat terwijl je ernaar keek.
    Leuk, alle reacties n.a.v. de verslagen. Doe alle mensen daar heel veel groeten.
    Els