huisbeslommeringen - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu huisbeslommeringen - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu

huisbeslommeringen

Blijf op de hoogte en volg jos en mieke

21 Februari 2013 | Gambia, Brusubi

Huisbeslommeringen:

Water
We weten dat het heel belangrijk is om water te hebben. Wat zijn we ongelooflijk verwend in Nederland, je draait de kraan open en je hebt het. Hier in Gambia was het even anders. In ons huis hebben we normaal gesproken water, maar soms is het er gewoon niet. De watermaatschappij zet het affffff. We hadden het vorige week 5 dagen….dat betekend dat je de hele dag hoort:’ The water is coming”, maby in the night!” Dat klopt , s’nachts is het er, maar gewoonlijk slapen we dan. Laat in de avond vullen we alles wat gevuld kan worden, emmers, bakken van 50 liter, speciale kannetjes voor in de keuken etc. Je doucht je dan op je Afrikaans, je neemt een emmer mee en een klein kannetje, je gooit jezelf nat, zeept je in en spoelt alles af…….met koud water. Heel verfrissend. De afwas doe je ook, stukje voor stukje,zeep op een sponsje,alles inzepen en afgieten. Het heeft wel wat, we hebben er hier de tijd voor.
Jos overwoog nog even om de maatschappij te bellen en zijn beklag te doen, we betalen ons water, dan dien je service te krijgen, maar dat werkt hier echt heel anders.

Remco en Hans waren hier en konden er van meegenieten.

Feestje

50 wordt je maar een keer, Remco beleefde het vorig jaar, dat diende hier ook gevierd te worden.
Ze noemen het een party en je hebt een programm! Wij denken dan dat we dingen achter elkaar doen, aan elkaar praat etc. Nee, eigenlijk doe je boodschappen, bedenkt wat er gegeten wordt, belt je vrienden op dat ze welkom zijn. Een dag van tevoren kan dt nog mkkelijk, geen volle kalenders met afspraken, hier leeft men echt met de dag. Begintijd wordt wel gevraagd maar men komt wanneer het uitkomt. We hadden grillkip, heerlijk, met een speciale saus, heerlijk. De kippen haal je in kratten, (sorry Cees van de kippenfarm vanaf nu komen we bij jou), we aten eigenlijk plofkippen die allen geïmporteerd worden. Cees is daar verandering in aan het brengen. Later schrijf ik wel een keer over het bezoek aan zijn kippenfarm. Het feest van Remco ging uiteraard gepaard met veel muziek, we hebben onze eigen zanger in huis, en 2 talentvolle djembeespelers.
Remco’s vrienden waren er allemaal inclusief de kids, het was geweldig, we dansten tot laat.Ons eigen familyteamcadeau viel erg in de smaak bij Remco, we hebben met zijn allen een groot schilderij gemaakt, een afrikaans tafereel, werkende vrouwen, boeren op het land, een kar met een ezel die bouwmateriaal wegbrengt en een man in een palmboom die de olie verzamelt, men kookt hier alles in palmolie, men maakt er ook wijn van. De figuren die getekend zijn hebben waren allen herkenbaar, we plakten er foto’s van ons bij, een hilarisch geheel.

Voetbal kijken. We zien hier P.S.V live, thuis nooit! Maar ook alle champions leguewedstrijden. De hele buurt komt kijken, met zijn allen bij Llamin in het huis,15 personen telden we….het enthouisasme, de oeh en ah’s zijn in ons huis te horen, waar ook nog een delegatie zit. Ongelooflijk hoe goed men op de hoogte is van alle spelers, na afloop zijn er felle discussies met een hoop humor, felheid, ik verst er niets van, men spreekt Madinka of Wollof (stammentalen), mar de lichaamstaal zegt genoeg.Jos wordt gezien als een goede kenner, Kissema wordt gezien als een nietkenner, ook al doet hij zijn best om mee te kijken, af en toe een commentaar te geven, het is ltijd lol nadien!!!

Dieren rondom het huis.
Te beginnen met de velen insecten….vorige week liep er werkelijk een straat van mieren
,1 meter breed,wandelend over de muren de keuken binnen. Adu onze kok, vertelde dat ze komen voor charity, ze ging ze suiker geven. Ik heb geprobeerd ze weg te vegen met een bezem, maar het was vechten tegen de bierkai! Uit het niets kwamen ze te voorschijn.

Termieten zitten door heel de tuin, ze hebben ook een deurstijl bij de douche vn Llamin weggevreten.Dat gaat heel snel, in een nacht eten ze 20cm hout!

Hagedissen ter grootte van een gambiaanse mannenhand (lees 25cm), lopen hier door de tuin, vooral onder de bananenbomen. Het is een mnnetje en een vrouwtje aldus Kissema, ze horen bij ons blue house, het is hun terretorium.Ze zijn usefull, eten insecten.

Iedere kamer heeft zijn spin, bij de dagelijkse veegbeurt zie je ze wegschieten, ze zijn plat en hebben de doorsnee van een 2 eurostuk.
Dan hebben we de muskieten, die zijn vervelend , steken je en geven jeukbulten.Je kan er ook malari van krijgen als een parasiet je steekt, nog steeds doodsoorzaak nr.1 hier in Gambia.
Dit jaar zijn er erg veel, men zegt dat dit komt omdat het regenseizoen vorig jaar erg lang was.

Onze trots is onze eigen Kameleon, hij woont in een boom net bij de veranda, al swingend beweegt hij zich van de ene tak naar de andere, van de week stak hij over op ons gras, hij is felgroen, effe van kleur, bij aanraking laat hij strepen zien, 2 kleuren groen. Solomon (dierenvriend bij uitstek) klom ervoor in de boom en nam hem ter hans, Remco had de eer om hem op zijn buik te krijgen. Hij doet niks, loopt over je heen maar zet zijn pootjes wel in je vel. Remco kon het hebben.Hij noemt hem Klinkhamer, jeugdsentiment!!!!Wie kent het boek niet vanuit zijn jeugd?

Over de kikkers vertelde ik al, rest me nog de vogels te benoemen, kleurenprachten iedere morgen, blauw, rood, geel……net zoals in Nederland in een voliere van een sub-tropische vogelliefhebber.Wij hebben het hier in de vrije natuur, dit is genieten!!!

We hebben er weer een parkeerplaats bij tegen over ons huis, Llamin en onze buurjongen hebben even een vuur gemaakt, alles is weggestookt, vlammen volop, een hitte…..er stond onkruid van een meter hoog. Niks geen vergunning, gewoon een vuurtje eronder.
Ze noemen het de tuin cleanen.

Helaas komen de tulpen en narcissen niet te voorschijn die we geplant hebben, Onze blauwe winde doet het weer goed. Wel plukken we op dit moment iedere dag wel een guava, lekker fris en fruitig.

Rondom het Blue house is veel te zien, er gebeurd veel en we zijn nog lang niet thuis. We wachten op Annie, Stanley en Mieke en hun familie. En op de schoenendozen uit Leende, de kinderen daar maakten een doos voor een kindje in Afrika (remco’s project), we nemen het van hem over, kan helaas niet anders. 25 Februari starten we ermee.

Frans en Karin, jammer maar helaas! Bee bedankt voor al je uitslagen, lieve vrienden , sterkte met de kou!!!Liefs Jos en Mieke

• 21 Februari 2013 - 00:53

Els:

Alsof ik er zelf bij....zo leest het! Goed Mieke. Weer geweldig, al jullie avonturen (en jullie avond-uren!!!)
    Jammer van jouw schoenendozenproject, Remco.... maar jouw stand-in's zijn hun taak waardig!
    Groeten aan alle bewoners van The Blue House!!! Els

• 21 Februari 2013 - 09:33

Jozef:

Ik dacht van de week nog: Mieke zal binnenkort wel weer een verslag maken. Zie er dus blijkbaar naar uit. Mooie verhalen. Geniet!

• 21 Februari 2013 - 13:25

Anja:

Hoi Jos en Mieke, wat een mooi verslag weer, inderdaad alsof ik er zelf bij ben, zie het helemaal voor me! Iedere keer weer leuk om te lezen. Geniet ervan daar! Verheug me alweer op het volgende verhaal! Lieve groeten van ons!

• 21 Februari 2013 - 23:46

Ria Louwers:

Hallo Mieke en Jos

Jullie kennen mij niet, ik ben een goede kennis van Annie.
    Annie verteld veel over jullie activiteiten, helemaal geweldig wat jullie doen.
    In Juni gaan wij met een groepje fietsen, we worden gesponsord door de rabobank, met de opbrengst willen wij jullie sponseren.
    Dat Annie bij jullie mag komen is geweldig, kan ze alles met eigen ogen zien wat jullie allemaal doen, en ons weer een heleboel vertellen.
    Annie heeft er veel zin in, het is ook een hele uitdaging om in haar eentje op reis te gaan.
    Wij wensen jullie met Annie een fijne tijd.
    En Annie, veel opschrijven wat je allemaal meemaakt, zodat je ons tijdens het etentje alles kan vertellen.
    Liefs Jan Ria en Laika

• 22 Februari 2013 - 15:12

Trees En Nico:

Geweldige verslagen vanuit Gambia Mieke .
    Vooral de fauna om en in the blue house is een belevenis op zich. Geniet er maar van.
    Tevens vele groeten van iedereen van de triple pion.

• 24 Februari 2013 - 20:37

Linda En Anna:

Lieve Mieke, we zijn weer helemaal op de hoogte van jullie avonturen! Groetjes, Linda en Anna. En veel plezier!

• 25 Februari 2013 - 09:28

Hubertine Theeuwen:

Hoi Mieke en Jos

Alles oké met jullie?
    Ik heb je via hotmail maar ook via facebook een onverwacht maar erg leuk berichtje gestuurt!!
    Zou je dit willen lezen en evt. beantwoorden?
    Geniet er nog van samen......
    Heel veel groetjes aan iedereen en een dikke knuf Hay en Hubertine

• 26 Februari 2013 - 00:03

Cinara:

hola mieke en jos

als ik jullie verhaal les, denk ik meteen aan mjjn jeugtijd in brazilie. heeerljjk!de camaleon van ons thuis heb ik samen met mjjn zusje dood gespeld .guave vond ik ook lekker. en jaa. je hebt gelijk:wij zijn verwend in nl, alles is vanzelfsprekend hier. ik bid dat het zo blijft en ik hoop van hart dat als er iets mis met ons water dat albert hein tot later open blijven.anders weet ik niet waar ik water kan halen.
    groetjes ci

• 01 Maart 2013 - 18:45

Coby & Pierre:

Hallo Jos en Mieke,
    Wat leuk om te lezen hoe het met jullie gaat in 'ons' Gambia!
    Zoveel herkenbare dingen.
    Wij gaan binnenkort ook weer naar Gambia, helaas zijn jullie dan weer hier.....

Geniet er nog van!
    Heel veel lieve groetjes