alles is mogelijk in Gambia - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu alles is mogelijk in Gambia - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu

alles is mogelijk in Gambia

Blijf op de hoogte en volg jos en mieke

19 Januari 2014 | Gambia, Brusubi

Door de week heen denk ik vaak dit ga ik beschrijven, zoveel mooie verhalen, zoveel verwondering, verbazing en eigenlijk ook weer niet......Want alles kan hier immers. wij Jos en Ik kijken vaak nog door onze europese bril, en die moet je hier eigenlijk af doen voor je eigen gemoedsrust!!!
Een voorbeeld is : stroomuitval!!! Dagelijkse kost momenteel, op de gekste tijden valt alle electriciteit uit, de voorraad in de diepvries ontdooit, een ijstaart ( ja soms kopen we dat) is nu zo plat als een dubbeltje! Maar we gooien niets weg, dat doe je niet in Afrika, als de stroom terug komt wordt het vanzelf weer hard!!! De eerste dagen is het romantisch, al de kaarsjes die we standaard op voorrraad hebben, maar dat is na 3 weken echt over.....
Halverwege de afwas, wordt het water afgesloten, niet zo'n probleem, die staat er morgen nog wel. We hebben grote bakken water op voorraad, bij iedere toilet staat een emmer gevuld met water om afrikaans te douchen, of de toilet door te spoelen. Soms is het beiden geen stroom geen water, dan douche je op zijn afrikaans zonder iets te zien!
Door het samen leven hier met ons familyteam denk je er wordt veel overlegt en besproken. Vergeet het maar.....Kort maar krachtig zegt me elkaar soms wat men verwacht, loopt het anders dan is er geen haan die er na kraait. Voorbeeld: Kissema is druk met het aanleggen van de groentetuin...hij heeft verplichtingen thuis en sommeert Solomon om s'avonds te sproeien, anders gaan zijn worteltjes ten gronde. Solomon op zijn beurt gaat weer naar school en bedenkt ik kan nadien wel gaan trainen.........komt thuis als het al pikkedonker is, gevolg wordt niet gesproeid door Solomon!!!!Worteltjes hangen slap, toch komt Kissema terug met tomatenplantjes, zet ze enthousiast, ik hoop dat ze het halen. We zullen het zien !
Adu kookt voor ons, afgelopen vrijdag vertelde ze dat ze Bakau mist, vrijdag is de prayersdag, je doet dat in je buurt, je doet dat samen met de familie! Ze komt op zondag niet, dat is onze rustdag, maar voor haar zou het beter anders zijn. Typisch een ding wat er ingeslopen is, op zondag vrij. We gaan het veranderen! Jammer voor LLamin, hij kijkt altijd uit naar het geen ik kook, maar ook hij wil op vrijdag naar zijn familie om samen te zijn.!!!
Laminneke heeft een heel druk bestaan, hij helpt Jos door dik en dun, Jos laat alles aan hem over, ze zijn echt 2 handen op een buik,maar hij maakt ook veel trips, hij is immers een guide. Ons "homefood" is voor hem wel zo belangrijk deze 3 maanden, dat hij altijd terug komt om effe te eten. Gruwelijk wat hij kan eten, trouwens de anderen ook!!!

Jerreh belde gisteren, zijn vrouw is bevallen van een zoon. Een spannende tijd voor hem , hij verloor al 3 keer een zoon, dit gaf hem ook de gedachte dat zijn vrouw alleen maar meisjes kan bare. Laten we hopen dat het kindje gezond blijft. Volgende week zaterdag is de Name-ceremonie dan maakt Jerreh zijn naam bekend!

Jos is helemaal blij, hij kan naar aanschaf van nog een schotel nu een nederlandse zender ontvangen. Hij hoopt op veel kijken naar sport, zeker nu dadelijk de olympische winterspelen beginnen. Tot nu toe moet hij zich behelpen met Andries Knevel!!!!

Onze electricien Ousman was hier ook een aantal dagen, wat klusjes doen, de 1e dag was hij er maar omdat er geen electriciteit was kon hij niets doen.....hij brengt een vriend mee, die zit dan de hele dag hier onder de veranda, vindt het leuk hier. En dat is het, gisterenavond zaten we opeens met zijn allen in de keuken, deed me echt aan nederland denken, is echt on-gambiaans maar alles is hier mogelijk!!!!

Heel veel liefs Jos en Mieke

• 19 Januari 2014 - 13:12

Annie:

Weer een mooi stukkie. Ik blijf ervan genieten. Liefs Annie

• 19 Januari 2014 - 13:33

Carla Van Lieshout:

hoi Jos en Mieke

Wat is het allemaal nog herkenbaar, lijkt nog zo kort geleden dat we bij jullie waren.
    Als ik je verhaal lees is het net of ik ook bij jullie op de veranda zit.
    Ha Ha die Jos, geniet van `t tv kijken, super voor je dat die mogelijkheid er nu is.
    Gesmolten en weer bevroren ijstaart is super lekker, en het voordeel is......als ie er niet meer zo mooi uit ziet, mag je er zoveel van eten als je wil.....dat is tenminste bij ons zo!!!

Mieke en Jos heel veel succes met de missies die jullie doen en nog gaan doen.
    Kissema `t ga je goed met de groente tuin, als de veiling moet komen horen we `t wel.

doei doei groetjes Jody en Carla

• 19 Januari 2014 - 13:34

Jozef:

Elke keer is het genieten van jullie reisverhalen. Blijf schrijven!