Ons eetpatroon/capouera - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu Ons eetpatroon/capouera - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu

Ons eetpatroon/capouera

Blijf op de hoogte en volg jos en mieke

10 Februari 2014 | Gambia, Brusubi

Solomon bezocht zijn mum, natuurlijk bracht hij heerlijke oesters mee. Als ik eerlijk ben, mijn favoriete lunch, we bakken ze dan in olie, wat tomatenpuree en uien erbij, smullen. We doen ze op een tapalappa, het broodje hier, wat we dagelijks vers gaan halen bij de bakerie van de president. Soms duurt het even , als het brood op is bakken ze nieuwe, dat is dan je wachttijd.Wij eten het met boter op ons brood, onze vrienden smeren het in met gambiaanse kaas en/of majonaise, besprenkelen het met tomatenketchup, vullen het met wat blaadjes sla, verse tomaten en komkommer.Heerlijk.

Solomon komt soms ook met lemons thuis, hij maakt dan met hele hete peper en het sap van deze lemons de oesters rauw klaar, een heerlijk fris hapje!!! De oesters lijken op onze mosselen maar dan in een platte uitgave.

Hier is het nu ook wintertijd, dat betekend dat de sinaasappels rijp zijn en je op elke markt, overal langs de weg vrouwen, meiden, kinderen ziet zitten met sinaasappels die je kunt kopen....men verkoopt ze per 5 stuks, ze zitten dan achter een kleedje waar de sinaasappels mooi per 5 opgestapeld zijn. Uiteraard hebben wij die hier in huis, zo krijgen we dagelijks onze vitamientjes. Morgen gaan we er een variant op loslaten, na ons bezoek gisteren bij Nenneh de batikvrouw ligt onze koelkast vol met zoete grapefruit en lemons. Ze hebben de bomen in de tuin.Wij trouwens ook maar we moeten nog enkele jaren wachten, totdat ze wat groter gegroeid zijn.Morgen drinken we dus een fruitmix......

Soms heel soms eten we porridge.....als ontbijt, een soort fijngemalen cous-cous, aangevuld met water en heel veel suiker. Solomon liet er een variant op los, honing i.p.v. suiker, melk i.p.v. water, lekker!!!!!Het is te vergelijken met een dikke pap, je eet het met zijn allen uit een schaal,ieder in zijn eigen hoekje. Porridge in de gambiaanse variant is een betrekkelijk goedkoop maal, heel veel gezinnen eten dit s' morgens, het vult de maag ook goed!

Wij eten hier ook heel vaak sardientjes, als salade, wederom met ui en majoniase en ketchup......een blue house variant is overgebleven spagettie ( na mijn kookbeurt) gemixed met tomaten,komkommer,majo, ketchup en sardientjes, alles op een tapalappa........I bewaar die spagetti uiteraard in de koelkast, dat vinden ze dan te koud om te eten, Kissema zet standaard de spagetti dan in de zon om op te warmen.

Adu komt 5 dagen koken, we eten dan de tradionele gambiaanse gerechten, het zijn er veel, een bekende is de Benechin, je maakt dan fry rice, na het koken bakt men het met tomatensaus of een andere saus. Is knapperig, denk aan opgewarmde nasi!!! Benechin bevat meat (beef) en lekkere groente, wortel,kool,ui, bittere tomaat.....Momenteel merk ik dat ook hier verandering plaat vindt, vroeger lagen deze groenten ieder apart op de rijst, nu is het fijn gesneden, zoals wij de soepgroente kennen, je kunt dit nu op de lokale markt ook kopen...
Domada is ook erg heerlijk,dit is met een soort van pindasaus.....We hebben ook chicken Jassa, kip met ui, veel uiensaus.
Plazas dat moet je leren eten, is een groene saus van een soort blaadjes, die het meest lijken op spinzaie, echter de smaak is totaal anders, het smaakt naar ....oer....een beetje naar zand.

We hebben nog meer varianten,
Adu is een ware top-kokkin, varieert met diverse gerechten en maakt het heel smaakvol.

Uiteraard aten we deze week baobabjuice, Jos en Jose kwamen, het recept kun je opvragen, ligt in Nederland, ook J&J waren zwaar onder de indruk van de lekkere smaak.

CAPOUERA

Dansend jezelf verdedigen, op trommelgeroffel en gezang.....dit is de sport die Solomon op dit moment beoefend. Voetbal is voor hem niet weggelegd, hij heeft nu zijn heil gevonden in deze sport. 2 keer in de week oefent hij met een groep. Deze sport is ontstaan in Afrika, maar is totaal verdwenen, de slaven die vanuit hier verbannen zijn hebben het is andere landen in stand gehouden, M.n In Brasilie is het een bekende sport.Men probeert het hier nu als 2 sport te introduceren. Het is ritmisch, zit vol bewegingen en kan als zelfverdediging. Afgelopen zaterdag mocht de groep zich presenteren op een jaarlijks terugkerend cultureel festival in Kartong... Wij zijn meegegaan, . Prachtig hoe trots Solomon zich dan presenteert. Er zijn duisend bezoekers, alles vindt plaats op een schoolterrein, lees een zandbak, tussen de klaslokalen. De Gambiaanse mensen genieten van dit festijn,men zit in een vierkant rondom de plek waar ieder zich presenteert, kindjes vooraan, op de knieen, hurkend, altijd klappend met hun handen op de ritmes van hetgeen er plaats vindt.De volwassenen staan daarachter...Aan een zijde staan rijen plastic stoelen voor de "bobo's" groot witgehalte!!!!!!Dit festival gaat door tot diep in de nacht.

Wij zijn niet tot die tijd gebleven ( we worden wat ouder, krijgen slaap), rijden in de nacht is ok speciaal, geen lantaarpalen, geen strepen op de weg, wel veel wandelende mensen aan de kanten, dus oppassen geblazen, zo anders dan in Nederland.

We weten dat de olympische Winterspelen zijn begonnen, af en toe heeft Jos geluk, is er stroom en zendt met een race uit, dan is het genieten geblazen voor hem.....maar voor alle uitslagen hebbeb onze lieve Bea, die heeft op dit moment een dagtaak aan mailen en kijken, Bee, bedankt!!!Namens Jos...ook van mij.
Jos en Jose zijn zwaar onder de indruk, maar genieten volop......zijn zeer vertrouwd voor ons.....

Met de jongens gaat het goed, Laminneke zit nog steeds op nederlandse les, heeft volop te werken, gaat als een tierlier....Llamin heeft van onze Stichting een prachtig certificate gekregen, gaat hij als referentie gebruiken. Solomon studeert hevig, heeft vrijdag Valentine in zijn klas, ze hebben briefjes getrokken, de jongens de meisjesnamen, en andersom. Hij vroeg mij om hulp met het bedenken van een valentijncadeau, het is wel voor een studiegenoot die een sluier draagt. We gaan iets bedenken, de juwelen uit Best van het Heerenbeeckcollega, kunnen misschien van pas komen.

Ik ga er een eind aan breien,, groetjes voor iedereen, aan iedereen, tot gauw...

liefs Jos en Mieke

• 11 Februari 2014 - 00:06

Els:

Weer gezellige en lekkere (Adu!!!) nieuwtjes. Ik zou zo bij jullie aan tafel willen schuiven, om te genieten van de kunstjes van jullie (onze!!) topkok!!
    J & J: ook nog veel plezier...blijf nog maar lekker even genieten!
    Solomon had me de Capouera-filmpjes vorig jaar al laten zien, en LIVE zal het vast erg leuk zijn.
    Groetjes en BIG HUGS voor allemaal......! En Mieke....je schrijft zo goed, ik beleef het helemaal mee alsof ik er bij ben!! Gr. Els

• 11 Februari 2014 - 07:35

Ria Zwarts:

Lieve Jos en Mieke weer een interessant verhaal jullie maken veel aparte dingen mee
    Je zou een kookboek moeten schrijven voor in Nederland zou best wel eens wat uit willen proberen
    Fijn dat de jongens het ook zo goed doen
    Zo als jij het brengt beleven wij het mee
    Kijk weer uit naar de volgende
    Geniet er van met z'n allen want jullie hebben nu bezoek heb ik begrepen
    Tot het volgende verslag
    Gr Ria en uiteraard ook Leo

• 11 Februari 2014 - 08:05

Sebas:

Geweldig meegenoten weer! Fijn en alle groetjes en goede wensen!

• 11 Februari 2014 - 10:25

Det En Leo:

Dat eten is toch geweldig,zo maar iets maken van alle dingen die je in huis hebt. Dat zijn de meeste mensen hier afgeleerd. hier gaan we naar de winkel en alles is te koop. Ja Jos dat schaatsen dat is geweldig,jammer dat de stroom het dan laat afweten. Jullie genieten daar weer dat lees ik wel in de mooie verhalen. Gr Det en Leo

• 11 Februari 2014 - 14:00

Corrie Bakkers:

He Mieke, ge weet dat ik altijd nieuwsgierig ben naar lekkere dingen,dus verwacht ik op ons volgende eetafspraakje toch wel iets van de beschreven receptjes.

En Jos,ik kijk nooit sport,maar de schaatswedstrijden moet ik nu toch ook bijhouden!
    Geniet er nog maar lekker van!
    Groetjes,Corrie.

• 12 Februari 2014 - 09:41

Linda:

Mooi verhaal weer! Volgende maand weer terug naar NL?

• 12 Februari 2014 - 20:23

Jan En Joke :

Hoi Jos en Mieke
    Weer heel mooi om jullie verslag te lezen,je kunt inderdaad boeken gaan schrijfen als je je.
    eens verveelt,maar dat zie ik niet geburen
    Geniet er samen nog van,het zal toch al snel genoeg om zijn .
    Veel liefs Jan en Joke.

• 12 Februari 2014 - 20:30

Annelies:

Doe de groeten maar aan mijn kindje daar!