een dief in the house - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu een dief in the house - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu

een dief in the house

Blijf op de hoogte en volg jos en mieke

23 Februari 2014 | Gambia, Brusubi

Een dief in the blue house….


Vaak denk je hier dat je het mooiste het beste hebt gevonden, we genieten met volle teugen, we teuten wat af (lees uren lang onder heerlijke omstandigheden een hek verven) over echt iets van niets nadenken, en dan toch blij zijn. De dagen vliegen voorbij, deze week in het bijzonder……S’morgens staan we op, ik open de terrasdeuren en in een mum van tijd komt Laminneke on Jos te helpen ( uit zijn bed). Ik maak traditiegetrouw koffie voor hen en mezelf….afhankelijk van wel of geen electric maak ik de koffie…..op electric of op gas…..Maar koffie is er!!!! Vrijdagmorgen was het raar, onze hark lag over de bank onder de veranda, een stick en een wandelstok (ooit gekocht bij de kleinkinderen van Jan van Bommel) als herinnering aan een markante man, vriend van ons pa….lagen op het tafeltje en in huis….Het raam van de living stond wagenwijd open….
Tja en dan zie je dat je lap-top en i-pad zijn verdwenen…… Uiteraard meld ik dat aan . Jos en Laminneke. Ik zal je de reactie onthouden….Ze stonden op de tafel , lang niet altijd soms staan ze in eenhoek van de living op opgeladen te worden, nu even niet, we hadden er bijna niets mee gedaan….Effe later zie ik ook dat mijn camera, net nieuw, is verdwenen, ook mijn oude trouwe Nikon spiegelreflex, die klaar stond om aan een fotograaf hier te geven om professioneel mee te gaan werken, verdorie mijn telefoon is ook weg en mijn tas……
Daar zit mijn paspoort in en mijn rijbewijs en mijn portemonnee…..enne mijn opschrijfboekje met alle telefoonnummers en dingen voor de stichting…..wauw, het is niet mis… Onze vrienden van de familyteam zijn zwaar onder de indruk, wij ook, ik ijsbeer wat af….zeg tegen mezelf kalm blijven…..etc Na beraad gaan we stappen zetten, allereerst in de omgeving zoeken….dieven hier gooien paperrassen vaak weg hebben ze niks aan….dus zoeken naar een blauwe tas, helaas gooien ze hier alle rotzooi op straat, alle plastic tassen, die zijn voornamelijk zwart of aqua, laat mijn tas ook die keur hebben!!! Het is zoeken naar een speld in de hooiberg….De buurt is snel op de hoogte en gaan met jan en alle man zoeken, ze hebben ook hele theorieen over hoe het kan gebeurd zijn. Adviezen vliegen je om de oren…..meer licht aan s’nachts, een beveiligingsdienst inschakelen etc…Als Jos klaar is, laminneke naar zijn werk, Solomon naar school gaan llamin en ik naar het politiebureau. Aangifte doen, rapport vragen om toch auto te kunnen rijden, advise,informatie om aan een nieuw paspoort te komen!!!Jos is bij ons vertrek niet te vinden, maakt ook een rondje door de omgeving om mijn tas of spullen te vinden….Maar hij moet bij het huis blijven, er is niemand meer!!!

Het politiebureau

Denk niet dat hier een enkele vorm van privacy is, 2 agenten , een cultureel gekleed, zitten achter een grote balie….2 meter achter hen zitten 3 vrouwelijke politieagenten, te smsen, te bellen en te kletssen, links voor de balie zit de chef…..zoals gambianen kunnen zitten….lang uitgerekt op een luie stoel een rapport te schrijcen, hij ligt zowat, en kijkt met een oog…..naar de olympische spleen, kunstrijden!!! Rechts van de balie is een groot hek, daar achter zijn cellen en voor de cellen staan een 5 tal criminelen, die worden hier getoond….je kijkt ze recht in hun ogen. Horen ook wat je zegt….Er was ook een blanke man, zijn vrouw bracht een handdoek!!!
De aangifte: op een kladblaadje schrijft de agent mijn mededelingen….hij wordt geholpen door een andere agent die duidelijk meer engels kent, verstaat en kan schrijven. We moeten geregeld ingrijpen wat genoteerd wordt…..1500 dalasis in mijn portemonnee, wordt beschreven als 50 dalasis…Ik had alles op papier voor we aan kwamen, maar toch zijn ze in staat om het anders te beschrijven….Na dit alles en uitleg…..krijg ik een bewijs mee dat ik kan tonen als ik auto rijdt, verder mag ik 500 dalasis betalen en morgen terug komen dan komt er iemand die bevoegd is om het papier officieel te maken met een stempel…. Bij het weggaan zie ik in de hoek van het bureau heel veel in beslag genomen spullen liggen, tafels, stoelen, alles op een grote hoop, het lijkt wel of de ijzerboer uitgenodigd is om alles op te halen, het blijkt bewijsmateriaal te zijn!!

Zaterag terug naar het bureau….om de stempels en de officiele papieren te halen…..alles was klaar, een agent in een hokje achter de ruimte van de balie zat achter een computer. Hij was nog aan het typen….ik mocht mee lezen. Je geloofd het niet maar het was nog net niet dat ik achter de computer zat, ik stond wel achter hem en moest echt veel dingen anders omschrijven, het kladje van zijn college was onleesbaar….Gelukkig had ik mijn aantekeningen bij!!Hij was blij dat ik hem hielp…Een stempel hebben we nog niet, maandag terug komen, degene die bevoegd is werkt niet in het weekend!!!!

Van Llamin en Solomon hoorde ik dat het papier dat ik nu heb total niets betekend als ik aoto rijdt, als we aangehouden worden ( wat gelukkig net zo vaak meer voor komt) heb je de kans dat je een agent treft die niet eens weet dat zo,n papier bestaat en hij/zij kan het niet lezen!!!

Er zijn hier natuurlijk ook vele meningen hoe je dit probleem verder op kunt lossen, een marabout (medicijnman) kan in 2 dagen je papieren terug vinden volgens buurman Lamin….Soms zegt Babam voelt een dief verantwoordelijkheid en gooien ze je paperassen in de nacht over de muur…Ik heb een afspraak bij de nederlandse ambassade donderdag, maar vanavond bezoek een marabout, op advise van de buurman…Solomon gaat mee, de rest geloofd er niet in, ik ook niet maar ik zie het al seen nieuwe trip…experience!!! Kost geld, maar sommige trips die ik ooit maakte kostte ook geld en was niet leuk…ik kijk erna uit, volgende keer meer hioerover,,,,ben al terug!!!!

We voelen ons nog steeds goed, een been eraf is erger,,,,wel jammer is dat een dezer dagen de laatste verzending komt en de schoolprojecten beginnen, ik kan foto’s maken, we hebben een weggeefcamera van cindy, en laminneke heeft zijn lap-top inclusief dongel ( om te internetten) geleend….

We aten zojuist heerlijke lasagna aan de grote tafel zondag is hollanddag….met een italiaans tintje!!!
Morgen komen An en Jennie, traditiegetrouw inmiddels, leuk, next weekend …eindelijk Remcooooooooooooo, iedereen wacht!!! Ook familie een dagje later, kortom we blijven het hier beleven….voor insiders de port is op!!!Deze week hadden we het nodig!!!!

Veel liefs van ons, sorry voor minder foto’s op faceboek…..en straks om te kijken, ik had ze trouw opgeslagen , maar voor nothing!!!!!

Ook alle ingescande formulieren (dacht dat dit slim was zijn weg…volgend jaar ouderwets copietjes, werkt beter, laat ik dat toevallig wel van onze paspoorten gedaan hebben,,,,was de 1e vraag op het politiebureau, can I see u passport????hahahaha, ja een copietje!!!!


  • 24 Februari 2014 - 00:34

    Rempie:

    Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, we komen (met of zonder port,, je weet het nooit!!!)
    Succes jongen erg waardeloos hoor.
    Ontslaan die watchmen (Geintje.........................)

  • 24 Februari 2014 - 07:45

    Ria Zwarts:

    Nou dat is heftig zeg en balen maar ja wat jij zegt been er af is erger maar het blijft shit
    Ik hoop voor jullie dat er nog wat opduikt positief blijven denken
    Was weer een heftig verhaal alleen had ik liever wat anders gelezen
    Heel veel succes
    Liefs Ria

  • 24 Februari 2014 - 09:19

    Nicole:

    Wat een toestand! Balen dat zoiets gebeurd hopelijk zit er ondertussen meer schot in de zaak misschien dat de marabout voor helderheid heeft kunnen zorgen? Succes met alles kan blijven genieten!

  • 24 Februari 2014 - 12:21

    Corrie Bakkers:

    Hoi luitjes, ik wil met jullie wedden om een chocoladebol (uit Den Bosch) dat jullie papieren terugkomen,ben maar gerust!
    Groeten,Corrie.

  • 24 Februari 2014 - 20:10

    Carla En Jody:

    Hoi Jos en Mieke,
    nou das Balen met een hoofdletter verdorie nog,
    Jody zei laatst nog goed op orde met een heel hek
    werk om jullie huis.

    zo zie je maar weer niemand kun je vertrouwen. pffttt. maar ja in
    Nederland gebeurt dit ook.
    heel veel succes, met alles.

    doei groetjes Jody en Carla

  • 24 Februari 2014 - 22:32

    Harrie En Mieke:

    Hoi allemaal,

    Wat een toestand zeg en balen ja !!!!!!! Misschien moeten jullie een waakbeest aanschaffen. een geit of zo, die kun je dan ook nog melken. Hopelijk duikt er nog iets op van jullie spullen of wie weet heeft de maraboe nog tips.........

    Maar blijf inderdaad genieten, het kan altijd erger zoals jullie zelf al aangeven.

    Groetjes, Harrie en Mieke

  • 24 Februari 2014 - 22:36

    Joke En Jan:

    Hoi Mieke en Jos
    Niet leuk,erg ongemakkelijk,maar er zijn ergere dingen!
    Geniet nog van de dagen die komen.
    Groetjes Jan en Joke

  • 25 Februari 2014 - 12:49

    Hans:

    Alles was tot op heden rozengeur en maneschijn en nu dit. Zwaar klote!
    Goed om te horen dat jullie er de goede moed in blijven houden.
    Groetjes en sterkte
    Hans en Els

  • 25 Februari 2014 - 19:11

    Nico Maas:

    Hoi Jos en Mieke,
    Dit is een ervaring die lang bij zal blijven, ik hoop dat je het snel een juiste plaats kan geven en je verblijf daardoor niet laat beinvloeden. Makelijk gezegt van mij maar jullie zitten er mee.
    Je vraag om de lijst met spullen die in de container zitten zal ik opzoeken en mailen,dat komt goed.
    Ik wens jullie vanuit Leende nog en fijn verblijf en de Groetjes van Ine kinderen en kleinkinderen en ik zal ze het slechte nieuws vertellen.
    Nico

  • 27 Februari 2014 - 09:37

    Frank Nanning:

    Ja en nu zou ik dus een beloning uitloven en voormalig Eindhovense speurneus Frans S. inschakelen. Allemaal zéér vervelend, sterkte en succes.

  • 05 Maart 2014 - 07:10

    Leo En Det:

    wat erg.maar jullie komen er wel weer sterker uit.Een mooie dag gehad met ons mam haar verjaardag. Gr Det en Leo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Brusubi

Vol verwachting

We gaan weer naar ons moederland, we gaan naar huis!

Recente Reisverslagen:

12 Maart 2016

latermen

28 Februari 2016

ditjes en datjes

14 Februari 2016

celebrationtime

07 Februari 2016

memorial

27 Januari 2016

Bluehouseperikelen
jos en mieke

gambia is ons moederland,we overwinteren er om dicht bij onze dierbare vrienden te zijn....we gebruiken onze tijd om de doelen van onze stichting na te streven. Wereldwijd toegankelijk is een breed,veelzijdig begrip wat zeker toepasbaar is in Gambia, voor de kinderen voor een healtcentrum en voor onze vrienden.......

Actief sinds 05 Juni 2008
Verslag gelezen: 791
Totaal aantal bezoekers 174693

Voorgaande reizen:

27 December 2013 - 29 Maart 2014

Vol verwachting

30 December 2012 - 25 Maart 2013

thuis in the blue house

Landen bezocht: