ditjes en datjes - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu ditjes en datjes - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu

ditjes en datjes

Blijf op de hoogte en volg jos en mieke

28 Februari 2016 | Gambia, Brusubi

Hoi,

Een heuse bruiloft en een name-giving later klim ik toch maar even in de pen....dat is ouderwets, kruip ik achter de computer, met een ventilator in mijn kielzog......25 graden op dit moment om half elf gambiaanse tijd.We hebben al vele zwoele avonden gehad, heel veel....Ook hier veranderd het klimaat, de gambiaanse mensen hebben het er ook over, het was nooit zo warm in januari en februari!

De builoft vierden we in Bakau, Gikey de oudste zus van Llamin kwam over uit Amerika om het hier te vieren, een 2 dagen durend feest.....op zaterdag waren wij erbij, de traditionele dag, buiten op straat, in de compound van oma, in het huis van mum, overal kon je de vrienden, bekenden , de familie ontmoeten.Overal was eten, vrienden, sisters, buren ze maken allemaal iets, een baobabdrankje, wojong, die ga ik bij terugkomst introduceren,erg lekker en zoet! Benechin met meat, porem, een drankje dat je morgens eet als ontbijt, een blikje drinken,carns....en een gegrilde kippenbout met sla, het kwam allemaal voorbij....Verder is er muziek, veel trommelgeroffel en zit iedereen in een hele grote ronde kring op gehuurde plastic stoelen, mooi te wezen, wat een kleurrijk geheel is het telkens weer.De bruid verkleedt zich werkelijk waar wel 4 keer, jammer dat ik hier geen foto,s plaats, maar geloof me, prachtig. De mannen verblijven grotendeels op de achtergrond, het feest wordt vooral door de vrouwen gevierd.....dansend in een rij naast elkaar richting de drummer, schuddend met hun achterste, zwierend en continu geld gevend aan de bruid, in briefjes van 5 dalasis.....Bij de muzikant staat er dan zo'n grote plastic bak waar het allemaal ingaat.

Ook wordt er solo gedanst op het ritme van de drummers.....dan schudt het hele lichaam, armen gaan wijd, benen de lucht in en het achterwerk trilt uit zijn voegen, het heeft iets seksisch,het gaat zo ritmisch, ongelooflijk......de rok wordt omhoog getild......men doet dit om de beurt en men hitst elkaar op.....dit gaat door tot diep in de nacht.
Gikey en Jegan kijken zelf toe ,voor hen staat er een groot bankstel,waar hun beste vrienden ook een zit krijgen en aanwezige ouders. Niet iedereen is aanwezig dit kan verschillende redenen hebben, de mum van Gikey bleef in Amerika om op de kinderen te passen van haar andere dochter, zodat die wel kon komen!

Op zondag vierden ze het nogmaals in een hal van een hotel, dit noemt men een receptie, je krijgt dan een uitnodiging, je komt dan in galakleding, laten wij die niet hebben.......voor ons was zaterdag mooi....

Adu onze part-time buurvrouw,( ieder jaar drie maanden), was hoogzwanger bij onze aankomst, haar 5 kinderen zijn kind aan huis bij ons, al jaren.....Vorige week is haar zoontje geboren op zondag! Een week na de geboorte is dan de name-giving, vader bepaald de naam en maakt die op deze dag bekend. Zijn naam is Ebrima!
Wederom een kleurrijke gebeurtenis.......

Tussen al het gefeest door hebben we ook onze dagelijkse taferelen,vorig jaar gingen we weg met de ontdekking dat de termieten onze keukenwand aan het opeten waren,dit jaar kwamen we en was ons badkamermeubel weggevreten.....Gisteren kwam onaangekondigd de timmerman.....weken hebben we moeten wachten op het z.g. timberhout, dat lusten ze niet!!!!Dit hout wordt ingevoerd uit Senegal, uit het gebied Casamas.....helaas werden de trucks tegen gehouden door rebellen die daar huizen......er was geen timmerhout te koop. Nu dus wel....Jos lag nog in bed, de klus moest in de slaapkamer geklaard worden, dus effe improviseren, hahaha in een dag is alles getimmerd, geverfd, Jos uit zijn bed, daarna als opzichter actief, en hebben we een nieuw meubel! Een goede gewoonte is dan dat de werkers hier ontbijten, lunchen etc.....alles onaangekondigd, dat kan hier allemaal in The Gambia!
Het afval is ook weg.....dat stook je hier op, lekker vuurtje op de compound,geen probleem.

Deze week hebben woei de eerste dozen van Remco's project weggeven, we maakten foto's voor de pastoor van leende, hij wilde ze graag in zijn nieuwsbrief verwerken, De Iman van hier heeft geregeld dat de schoolstoeltjes gemaakt worden voor de scholen in Kitty en Bassory.......en een kindje uit de straat kwam mij vergiffenis vragen, ze had 5 dozen gevraagd voor haar zusjes en broertje, maar ze hebben maar 4 kinderen, ik geloofde haar.......Ik heb het haar vergeven, voelde me Pastoor en Iman tegelijk!

Nawec ,de leverancier van water hier, heeft onze rekening gehalveerd, we hadden in augustus een lek, die na 3 maanden getrasseerd werd, met het gevolg van heel veel waterverbruik....je krijgt dan een tegemoetkoming, mooi toch!

Graag wil ik bedanken voor alle leuke reacties, hier maar ook op Facebook.Tot de volgende keer,

groetjes voor iedereen!

  • 29 Februari 2016 - 12:43

    Jozef Van Iersel:

    Weer een schitterend verslag.

  • 29 Februari 2016 - 14:25

    Wilma:

    hallo hier is alles goed ik mis je wel groetjes wilma nog veel plezier daar ende groetjes van de rest

  • 29 Februari 2016 - 14:34

    Guled:

    Hoi Mieke,

    hoe is het met jullie?

    Wij wachten op jou :) nog 1 maand joehoe.

    Take care groeten aan Jos.

    Ciao Ciao
    Guled

  • 29 Februari 2016 - 20:43

    Corrie B:

    Hoi mensen.Wat is reizen in de zon toch heerlijk he? Ben net terug uit Portugal en daar geregeld aan jullie gedacht.We he bb en weer veel te vertellen bij onze volgende ontmoeting .Geniet nog maar lekker van de zon .Tot ziens ergens in april.

  • 01 Maart 2016 - 00:52

    Mieke:

    Lieve Wilma en Guled en de rest....het gaat geweldig hier, je kunt ons ook volgen op Facebook. Wilma gefeliciteerd met je kleinzoon......enne ik rook niet meer, dus die slof komt naar jou!!!Guled de djembee wordt geregeld, je wilde toch weer Somalie erop? Ik geniet hier heel erg, maar geniet ook om te vertellen hoe leuk ik het heb in Tivoli........Solomon is bezig met een soortgelijk iets hier als het lukt, ik stimuleer hem......jullie horen ervan....Als alles goed gaat komt lamin deze zomer op bezoek bij ons....dan ben ik weer in mijn 2e huis, kan hij ons helpen..Hebben jullie al een agenda klaar met leuke dingen om te doen? Ik hoor en zie het , gelukkig nog een maand hier!!!!sorry maar dit is mijn leven.....3 maanden in mijn moederland ,9 maanden in mijn vaderland, bij jullie, ik ga geen namen noemen, vergeet er zeker, maar geef het door, liefs ,ook van Jos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Brusubi

Vol verwachting

We gaan weer naar ons moederland, we gaan naar huis!

Recente Reisverslagen:

12 Maart 2016

latermen

28 Februari 2016

ditjes en datjes

14 Februari 2016

celebrationtime

07 Februari 2016

memorial

27 Januari 2016

Bluehouseperikelen
jos en mieke

gambia is ons moederland,we overwinteren er om dicht bij onze dierbare vrienden te zijn....we gebruiken onze tijd om de doelen van onze stichting na te streven. Wereldwijd toegankelijk is een breed,veelzijdig begrip wat zeker toepasbaar is in Gambia, voor de kinderen voor een healtcentrum en voor onze vrienden.......

Actief sinds 05 Juni 2008
Verslag gelezen: 541
Totaal aantal bezoekers 174704

Voorgaande reizen:

27 December 2013 - 29 Maart 2014

Vol verwachting

30 December 2012 - 25 Maart 2013

thuis in the blue house

Landen bezocht: