bujaidu - Reisverslag uit Bakau, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu bujaidu - Reisverslag uit Bakau, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu

bujaidu

Door: mieke en jos

Blijf op de hoogte en volg jos en mieke

23 Januari 2010 | Gambia, Bakau

Hey Allemaal,
We zijn weer terug van een heerlijke trip uit Bujaidu. Een middelgroot dorp voor Gambiaanse begrippen, maar dat zegt eigenlijk nog niks. De bedoeling was om samen met de plaatselijke bevolking de landbouwmogelijkheden te onderzoeken en die zijn daar zeker aanwezig.Niet dat wij daar überhaupt verstand van hebben maar als je bep. Dingen kleinschalig ziet ontstaan, kun je je voorstellen dat dit met de juiste aanpak ook op groter niveau kan.. Het is trouwens hard nodig, want man o man, wat moeten daar veel monden gevoed worden.Vooral kindermonden onder de 10 jaar. Niet te geloven wat ze hier voor een kinderschaar hebben en het gaat maar door. Een man met 3 of 4 vrouwen is vrij normaal en liefst ook nog met leeftijdverschil zodat de aanwas niet stil komt te staan. Een ding is wel prachtig om te zien aangezien de straten in de dorpen niet verhard zijn is buiten EEN GROOT SPEELTERREIN. De kinderen zijn ook zeer geobsedeerd door die grote witte man in de rolstoel. De kindjes zaten allemaal rondom Jos, hij sliep, maar werd wakker, hij opende zijn ogen, een kindje schrok zodanig dat het hysterisch begon te huilen en niet meer tot rust kwam. De beschikbare landbouwvelden zien er prachtig uit en er is daar een rust en stilte die je overvalt, zeker na het tumult in het dorp zelf. De velden zijn 2 kilometer buiten het dorp. Na goede afspraken gemaakt te hebben zijn we weer vertrokken met de belofte om na 2 weken terug te komen om te kijken voor de volgende projectfase start. Men is nu bezig met bomen kappen en de grond bouwrijp te maken. Mannen en vrouwen werken hieraan mee.
Ons verblijf wordt altijd erg makkelijk geregeld, zoals ook in dit geval. Iemand is b.v. voor een paar dagen niet in zijn huis dus dan kunnen de gasten daar prima verblijven. Dit aangevuld met heerlijk inlands eten wat overal vandaan komt en ook betekend dat we 2 lunchen kregen, tegelijk. Tijdens ons verblijf kregen we een telefoontje van onze bouwleider dat de muren boven de grond kwamen, dus of wij de 1e steen symbolisch wilde komen leggen. Dit sloot prima aan, want ons 1e bezoek aan Bujaidu zat erop en we hadden eindelijk ook eens een keer geluk met de Ferry, geen wachttijd (echt waar Stanley en Mieke, Els). Aangekomen bij het bouwproject was men hard aan het werken en had iedereen onze aankomst verwacht. We werden leuk ontvangen en Frits onze Nederlandse coördinator had speciaal voor de gelegenheid een non-alcoholische champagne gekocht.
Prachtig om te zien hoe een en ander tot stand komt. In gedachte aan Remco is de eerste steen gelegd, foto’s volgen, we deden dit met ons familyteam. Daarna naar huis met een tevreden en toch ook wel trots gevoel.
Lichamelijk hadden we het wel gehad, maar geestelijk waren en zijn we euforisch.
Graag willen we vanavond een borrel pakken op SJORS, Proficiat met je verjaardag, we bellen nog…Geniet van je dag.

• 23 Januari 2010 - 10:37

Rempie:

Proost op ons huis!!!!!

• 23 Januari 2010 - 12:51

Sebas:

Proficiat met de eerste steen! Komt er een feestje voor het pannenbier? ;-)

Weer leuk om te lezen, de Jos-Mieke-Gambia dynamiek! Geniet er goed van en veel groeten!

Sebas

• 23 Januari 2010 - 23:59

Els (Menko-Jelmer):

Gefeliciteerd, Remco ook!
    Ik pak hier een borrel
    op de eerste steen van jullie stulp! En dat er voorspoedig gebouwd mag worden.
    Mooi die Bujaidu-kindjes, (Mieke, was "jouw meisje" ook weer zeer verrast en aanhankelijk?) En de ondeugende Manneh-tjes.
    Ik kan het me levendig voorstellen! Ik grinnik nog om die kindjes die we's morgens in bed vonden!
    Ik kijk al weer uit naar jullie volgende verslag!(mail) Maak er maar wat moois van! Wij genieten hier op afstand mee!
    Liefs en groetjes aan the family!!