op de helft - Reisverslag uit Bakau, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu op de helft - Reisverslag uit Bakau, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu

op de helft

Door: mieke en jos

Blijf op de hoogte en volg jos en mieke

12 Februari 2010 | Gambia, Bakau

Op de helft…..

Wat gaat de tijd snel hier, we zijn al op de helft, dat betekend dat Remco (rempie) voor insiders vanavond komt, met Stanley en Mieke en een arts, die in het healthziekenhuis van Kubuneh een paar dagen consulten doet voor mensen met epileptici. Mieke is de grote moter achter dit alles, van Els begreep ik dat ze nog 2 digitale thermometers gebracht heeft, die zitten in het koffer. Voor ons brengen Stanley en Mieke een rolstoel mee, die Harry verzorgd heeft, even in 3 weken, bedankt…..We gaan hem brengen naar een oudere man die nu aan bed gekluisterd is. Zijn zoon vroeg het ons, via deze snelle Aktie kunnen we dat in onze periode nog bewerkstelligen.

Rempie zorgt voor dekens, we hadden ze hier niet, maar ’s nachts tegen de ochtend heb je er een nodig, het is dan 18 graden en voor ons te koud inmiddels om alleen onder een laken te liggen. Morgen hebben we al de 1e afspraak gemaakt voor allen, we gaan dan naar ons plot, om met zijn allen en in het bijzonder voor Frits en Tilly en Ably, Remco’s snoet te zien, als hij de bouw ziet. Het is ongelooflijk hoe hard, prachtig en doordacht er gewerkt is. Frits was de opzichter, hij deed dit voor ons met een enthousiasme waar je U TEGEN ZEGT. We gaan hem missen, we namen gisteren symbolisch afscheid met een etentje hier in Bakau.
We passeerden Saffie, een restaurant, bar hier in de straat, er speelde een band H
Familie, een mix van reggae, culturele songs en de top40 van Gambia. We besloten om daar wat te genieten……altijd weer gezellig, grote groepen gambianen die hangend tegen een wagen langs de weg, luisteren en kijken naar het geen wat er bij de bar afspeelt. Beurtelings gaan ze dansen, vrouwen zie je weinig. Een beetje verder achteraf is een grote boom, daar tref je de weedrokers, ja dat is hier een dagelijks ritueel :je jointje. Men zit dan stoned voor zich uit te kijken op de wortels van de oeroude boom, ook overdag kun je daar terecht. Wij gaan er wel eens naar toe om ook het gevoel van : onder een boom “ zittenenchatten” te krijgen. Hier zie je ook de verveling, van niets doen, geen uitdaging hebben van werk etc….

Volgende week gaan we naar youssoun dour, hij treedt op in het stadion. We kennen dat gebeuren, dat wordt weer spektakel.

Een nieuwjte wat we gisteren hoorde van Frits is het feit dat hij in onze buurt een uis bouwt, wie had dat gedacht dat wij buren zouden worden van hem, dat beloofd wat als we volgend jaar ons openingsfeest van het huis geven…..de buurt is volgens brabants gebruik altijd welkom. Maar eerst moeten we ons nog buigen over het voorstel van LLamin, hij stelt voor om ons huis in te laten zegenen door een Iman, volgens moslimgebruik, ze komen dan bidden voor geluk en happines. Llamin bedoelt dit heel oprecht. Pa Manneh wil naar een marebout toe gaan om een juju te maken, die zouden we in de grond moeten stoppen voor geluk en happinez, hier geloofd zijn zoon weer niet in.
We zien het wel, maar dat we hebben inmiddels wel duidelijk dat in ons stulpje in Gambia de verhoudingen fifty/fifty zijn. Half Nederlands half Gambiaans. Met zijn allen werken we aan dit concept, tot nu toe doe ik er in de keuken mijn voordeel mee , llamin en ik koken, de dish, en poetsen we gezamenlijk. Kissera, onze loge helpt met hand-en spandiensten, Laminneke is de rechterhand van Jos, maakt hem zelfs wakker voor zijn medicijnen!!!!!Hahaha, komt van een avondje uit even terug om blaas te trainen etc…
Kortom de 1e helft was goed toeven, op naar de 2e helft……….heerlijk om hier te zijn.

liefs

• 12 Februari 2010 - 17:34

Sebas:

Hola! Wat een leuke gebeurtenissen allemaal, mooi geschreven en leuk om mee te genieten! Fijn van rugzak en dat alles en iedereen weer lekker op z'n plaats valt / zit! Hier voorbereidingen voor carnaval, het is weer vrieskoud met sneeuw. Iedereen is er klaar mee, dus stuur maar zo'n juju op tegen de sneeuw! Alle groetjes van Sebas

• 14 Februari 2010 - 18:56

Det En Leo:

Hallo daar allemaal benen wat laten horen uit koude Moergestel.Jullie hebben nu veel bezoek lees ik wel gezellig.Ik ben maandag nog bij jullie in Eindhoven geweest bij een mode show van Astrid Tommase van mooie carnavals kleding,dat was genieten voor ons naaisters.Hier is Rien van Gorkum overleden ik denk dat jullie hem ook wel gekent hebben.Hij woonde in Oirschot.Morgen gaan we mijn verjaardag vieren in het carnavals gebeuren dat zal ook weer leuk zijn we gaan met een grote groep. Gr aan iedereen daar en geniet er van.Det en Leo

• 14 Februari 2010 - 19:45

Marianne:

Hoi Jos en Mieke. Zo af en toe lees ik jullie reisverslag. Mieke je hebt ook nog schrijverstalent.Het is leuk dat jullie lekker genieten en daarnaast bezig zijn met hele goede zaken.Het gaat snel ja. Geniet ervan.
    Liefs. Theo en Marianne.

• 16 Februari 2010 - 19:10

Rianne, :

Hartstikke leuk om je verslag te lezen Mieke,het is wel overduidelijk dat jullie in het "moederland" de tijd van je leven hebben!.Nou niet erg vinden dat jullie straks in het "vaderland"moederskindjes genoemd worden.Veel geluk en plezier in de tweede helft en succes met het huis!. Liefs van Rianne en Jan

• 17 Februari 2010 - 19:16

Frits&Tilly:

Jos en Mieke ,we blijven jullie volgen hoor.Groetjes aan iedereen en dikke kus voor jullie incl. Remco

• 18 Februari 2010 - 01:25

Els:

Alaaaaaaaaaaaaaaaf!
    Wat een tegenstelling!
    Hier zitten er weer 4 dagen Carnavallen op! Bij ons in Schijndel was het gezellig, leuk, veel ontmoetingen, veel muziek en zingen-zingen....het ging maar door!
    Jouw relaas -Mieke- is weer een andere wereld, waar ook goed toeven is! Hopelijk zijn Remco, Mieke en Stanley en natuurlijk de arts alweer een beetje geacclimatiseerd.Veel groeten, plezier en succes allemaal. Els (ook nms. Menko en Jelmer, die momenteel ontnuchteren na alle carnavalsperikelen.)

• 19 Februari 2010 - 09:45

Tilly:

Mieke,de toiletpot is het beste om 5cm hoger te doen.Laat hem mooi afwerken en je ziet er niets van.Groetjes.We hebben het zonnetje is de lege koffers meegenomen en nu is het hier ook al wat beter.Valt me gelukkig mee.Het ergste is voorbij.