the nature give it to me - Reisverslag uit Bakau, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu the nature give it to me - Reisverslag uit Bakau, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu

the nature give it to me

Door: jos en mieke

Blijf op de hoogte en volg jos en mieke

06 Maart 2010 | Gambia, Bakau

Nature give it to me,

Soms heb je van die dagen waarbij je ernstig geconfronteerd wordt met dingen die boven je macht gaan.
Het kan over iets heel simpels gaan, maar wat we afgelopen weekend meemaakte was heftig. Trots en over-gelukkig belde Jerreh ons een half uur na de geboorte van zijn tweeling op, vanuit Banjul, daar was zijn vrouw in het ziekenhuis bevallen. Ze waren de trotse ouders van 2 zoons, Jerreh besloot ze Remco en Jos te gaan noemen. Dat was happines hier in ons huisje.
Helaas……een dag later belde Jerreh dat een zoontje was overleden, hij klonk triest en was kort van stof, de begrafenis vond direct plaats…..Een uur later wederom een telefoontje, heel verdrietig was Jerreh , ook het andere zoontje was overleden…..
Wij zijn aangeslagen, voelen ons machteloos.
Zoals els schreef:”In Nederland zou een heel leger artsen opstaan”’ hier niet.

Het leven van alledag wordt echter zeer snel weer opgepakt, dan blijkt maar weer eens duidelijk dat gewoon doodgaan bijna een taboe is in onze westerse wereld.

Een ander maar veel leuker voorbeeld van wat de natuur met je doet en daarom simpel geaccepteerd wordt in deze wereld is het verhaal van Kissema. Hij heeft 2 verschillende oorschelpen, de ene ziet er vrij “normaal”uit, maar in de andere zit een wat vreemde bocht en wat meer kraakbeen. Toen hij daarmee voor de gek gehouden werd, was zijn reaktie…..”The nature give it to me”!!!!!!!!

Jos zag ook een “natuurverschijnsel”, toen we een dorpje in de rimboe bezochten zat er een jonge moeder haar kind de borst te geven, tijdens dit normale proces was ze alvast bezig om de andere borst voor te verwarmen en de melk waarschijnlijk te stuwen, door er stevig met de platte hand erover heen te wrijven. Na dit gezien te hebben waren de pogingen op de Nederlandse televisie na 24.00 uur om dit als een erotische manouvre te verheffen, gereduceerd tot een simpele functionele handeling.
Daarmee is tegelijkertijd duidelijk dat waar borsten misschien symbolisch zijn voor onze kunstmatige cultuur het hier in Afrika slechts als functioneel beschouwd wordt. Dat wordt zeker nog duidelijker als je een oudere vrouw van boven de 70 even rustig haar gewaad ziet terug gooien, waardoor haar bovenlijf zichtbaar wordt om even wat daaronder zit op zijn plaats te brengen.
Mannen hebben hun eigen hobby, het lijkt of Michael Jackson hier sporen heeft nagelaten, maar daar komt het verschijnsel niet vandaan, mannen grijpen hier n.l. de hele dag naar hun kruis. Omdat het een soort van gewicht heffen lijkt vraagt Jos geregeld aan die gasten of hij zo zwaar is dat ze het moeten ondersteunen. De reden waarom men dit doet is volgens de laatste bron dat men niet hun geslachtsdeel omhoog houden maar de broek om te voorkomen dat de pijpen over de grond slepen, want ook hier hangt de broek onder aan de billen, wat volgens MTV modern is, o,o, ze willen zo graag op met name Amerikaanse jongeren lijken.

Wat emancipatie betreft valt hier nog wel een hele , hele grote slag te maken. Op vele gebieden zijn vrouwen toch duidelijk ondergeschikt of eufemistisch gezegd is er een duidelijke taakverdeling tussen de sexen. We hebben hier al eerder over geschreven. De afschuwelijke vrouwenbesnijdenis komt nog veel meer voor dan wij dachten. Zo kunnen we nog wel even doorgaan helaas, maar waar!
Om in dit kader, maar op een vrolijkere noot verder te gaan kunnen we iets van onze huishoudelijke inkoop en keukenervaringen vertellen.
De 3 Gambiaanse mannen die ons helpen en daarom ook bij ons in huis wonen verrassen nog dagelijks.
Een boodschappenlijst met meer dan 8 items, is to much….dan kun je er zeker van zijn dat er iets niet mee komt, wat wel meekomt kun je beter controleren. Dit heeft niks met domheid te maken, maar absoluut geen voorstellingsvermogen. Een zak voorgebakken friet ( in het engels chips) wordt hier dan een familiezak gewone chips…..terwijl wij nooit gewone chips eten maar wel regelmatig friet bakken. De volgende poging levert inderdaad voorgebakken friet op, maar dan wel een zak van 5 kg. Er wordt niet stil gestaan bij het feit dat dit ook koud opgeslagen moet worden.
Ook een kuipje boter wordt een kuip van een kilo!!! Melk is melk, dat je ook van die vieze magere melk hebt is ons probleem om het op te drinken. We zijn blij dat je hier geen karnemelk kunt krijgen!!!
We stoppen ermee, de rest vertellen we wel….

Huishoudelijk: Henk alvast van harte gefeliciteerd met je 60e verjaardag.
Rob heel hartelijk gefeliciteerd. We hopen dat alles goed met je gaat.
Rianne en Jan zijn jullie al opa en oma?
Derek , LL heeft al een halve dag erop zitten met vrij rijden met zijn taxi, iedereen vindt het idee prachtig.
Solomon heeft zijn visum.
Mieke (Fokus) we hebben je bericht gelezen, bedankt.We laten de sleutel wel ophalen voor thuiskomst.
Anna je jurk is zo mooi.
Annelies de groetjes van je sponsorkindje.
Katelijn alles is goed bij de familie.
Sebas er wordt nu een schutting gebouwd.
Tjeu je mobiel is boven de rivier bij Dad Manneh, hij bedankt je hartelijk.
Harry de rolstoel is goed terecht gekomen, je moet eens komen kijken hoe blij de familie is.
Alle voetballen zijn op bestemming, we komen er nog honderden tekort.
Aagje, je poppetje wordt op dit moment gemaakt als relatiegeschenk.
Collega’s de tasjes zijn klaar!!!!
Cornelius, Truus,John,Carmen de kleren zijn allemaal uitgedeeld.
Corrie de sierraden zijn een succes, blijf sparen!!!
Jose de winkel heeft ook een hele sociale plek gekregen, foto’’s laten zien WAT!
Frits en Tilly het gaat nog steeds goed, bedankt voor je wijze raad.
Tante Corrie, last but not least, gefeliciteerd 86 jaar, geweldig.
Lieve, lieve allemaal, helaas nog maar 2 weken, maar we zijn ook blij jullie allemaal weer te zien.
Sumbu xxxxxx

• 06 Maart 2010 - 11:35

Els (Menko, Jelmer):

Wat een info, wat een gesprekstoffen, wat een belevenissen...de ene na de andere! De natuur geeft, de natuur neemt...! It's all in the game! Mieke en Tonnie zullen inmiddels ook geariioveerd zijn?
    Ik wens jullie nog veel "happiness together" in de komende 2 weken. Geniet ervan!!
    Groetjes!

• 07 Maart 2010 - 16:19

Rianne:

Lieve Mieke en Jos, ja ,afgelopen woensdag 3 maart zijn wij opa en oma geworden van Inge, een gezond en mooi meisje met hele lange pikzwarte haren. Op haar ruggetje gezien lijkt ze wel op een baby-chimpanseetje. Alles is goed met moeder en baby, en blije vader. Jan en ik zijn heel gelukkig met dit prachtmeisje.
    Wat schrijf je toch goed en leuk Mieke!, ik ga er tenminste van uit dat jij de brieven schrijft, of doen jullie het samen?.Het lijkt wel of jullie een heel jaar aan gebeurtenissen persen in die bijna 3 maanden dat jullie in Gambia zijn. Wat een belevenis[sen].Alle liefs en tot gauw, Rianne en Jan

• 07 Maart 2010 - 18:34

Leo En Det:

Hallo dat is toch even wat anders een nieuw leven dat weer zo snel weg is .De kindjes zullen wel niet gezond zijn geweest maar wat er is zullen de ouders meschien nooit weten.Dat is wel heel anders als hier.Geen gemeet en gereken meer en verhalen over het huis dat gaat zeker naar wens.Ons mam is 86 geworden en mag naar een aanleunwoning dat vind ze erg fijn want de winter was erg lang en zwaar.Geniet nog van de laatste weken daar en zien jullie vlug Gr Det en Leo

• 14 Maart 2010 - 09:03

Anna Van Gaalen:

Hoi Jos, Mieke, Remco.

De jurken zijn een geweldig succes!!!
    Lenneke was er enorm blij mee. De pasvorm was bijna perfect. Ze heeft hem al gedragen op een feestavond. Een paar coupenaadjes bij die andere jurk en dan is die ook ok. Volgens mij kun je deze ontwerpen in productie nemen. De Afrikaprint is de trend voor 2010 volgens modetijdschriften. Wie weet kun je hier iets verdienen.Ik zou het zeker gaan onderzoeken.

• 14 Maart 2010 - 20:31

De Eetclub:

14 maart 2010.

Hoi Mieke en Jos,
    We hebben net heerlijk gegeten bij ons (Jan en Corrie) maar hebben jullie wel gemist.
    Henk en Tineke hebben jullie plaats ingenomen en lekker gegeten. Als jullie niet kunnen/willen komen ze volgende keer ook weer graag.
    Annemarie heeft haar agenda gepakt en we hebben de volgende datum geprikt: Vrijdag 14 mei a.s. bij jullie.

Groeten,
    Theo, Marianne, Henk, Annemarie, Corrie, Jan en Henk en Tineke.