aftellen - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu aftellen - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu

aftellen

Door: jos en mieke

Blijf op de hoogte en volg jos en mieke

07 Maart 2011 | Gambia, Brusubi

Aftellen….

Hans en Els zijn gearriveerd, afgelopen vrijdag,voor hen begint het grote avontuur, en wij starten met aftellen….Heel raar, maar als je ergens zo lang bent, zijn de laatste weken toch weer het begin van het einde….
Aftellen is niet fijn.
Ook niet fijn was onze ervaring met wederom een dief, dezelfde volgens onze jongens. Het is nu echt te gek, hij was in ons kleine huis waar de jongens verblijven. Het is nu echt beangstigend, het kapmes wat we hier hebben ligt op een geheime plek, nu vonden we het midden in de hal. Daar lag ook de leeggerrofde portemonnee van laminneke. Hij mist ook zijn ring (zilver). Llamin is vanalles kwijt, juwelen zijn begeerde ketting die hij van ons kreeg, zijn portemonnee met zijn rijbewijs, bankpas etc. Ook de witte I-pot is weg. Als je beseft dat de jongens met hun mobiel slapen, onder hun kussen, en die nu ook weg zijn, begrijp je dat het echt eng wordt. Het gebeurde allemaal van donderdag op vrijdag.....De dief heeft ook het raam van de jeep ingeslagen.Kon echter daaruit niets meenemen. Confusion alom......wat een inpact is dat zeg, totale verslagenheid, paniek,ontreddering en kwaadheid. Dat was het algemene gevoel.Hoe kan het is godsnaam, de deur was niet goed afgesloten, wie was het laatst??? Niemand kwam nog tot iets, men ging op spooronderzoek uit, vond schoenen terug die nog niet eens gemist waren.....hele theorieen werden besproken. De dief zou nogmaals terug komen er moet een waakschema komen, de politie moest op de hoogte gebracht worden, maar vooral, men zou en moest naar een marabout. Kissema wist een hele bekende, een hele goede....Een marabout kan je helpen om de dief te vangen. Opeens is iedereen verdacht en men maakte een lijstje van alle bezoekers van de laatste tijd inclusief alle bewoners (uitzondering, wij stonden niet op de lijst). De marabout zou na het lezen van de lijst de dief aanwijzen. Jos en ik hoorden het aan, begrepen ook dat je de marabout dient te betalen, men ging op pad. Moses, kissema en llamin, op naar Brikama.
Na een aantal uurtjes kwamen ze terug.....binnen 3 dagen komt de dief alles terug brengen, omdat de marabout zijn krachten gebruikt om hem een enge ziekte te geven, de dief zal een stomachprobleem krijgen, daar kan hij aan sterven, door alles terug te brengen kan hij dit voorkomen....ze gaan hem slaan, schoppen, vastbinden en de volgende dag bij de politie afgeven......
De politie gaf hetzelfde advies, maar maakte ook een rapport op.

Nadat,we dit allemaal achter de rug hadden en er nog flink op staat over gesproken werd,vatte men toch het plan op om nogmaals naar een marabout te gaan, een andere, die ook geld wilde, dat was aan de jongens, wij willen afwachten en alles beter beveiligen en zeer zeker de deuren afsluiten.....wordt hopelijk niet meer vervolgd, maar eigenlijk iedereen is ervan overtuigd dat het uitkomt voordat we naar huis gaan....

Men vindt ook dat wij teveel over beveiliging praten en daardoor min of meer het over ons afroepen dat er een dief komt!!!!
Is net zoiets als vorig jaar, toen we de ramen gingen bestellen en over brandveiligheid spraken, dat doe je hier niet, dan roep je het over je af.
Llamin had nog een gezegde van hier: 99 dagen voor de dief, 1 dag voor de owner!!!!!
We zullen zien, horen. We hebben de telefoontjes opnieuw aangeschaft, want dat is een regelrechte ramp hier voor de jongens, zeker als je lovers op afstand hebt, die moet je kunnen bereiken, zeker als je er een paar op na houdt.....Wat blijkt nu, beiden hebben geen enkel nummer meer, opschrijven in een boekje, als reserve, is hier geen gewoonte...Heb ook beiden een boekje gegeven! En via mijn boekje kon er ook het een en ander geprogrammeerd worden.

Nu Hans en Els hier zijn kijken we via hen weer mee naar het mooie hartverwarmde Gambia, we voelen ons zo trots hoe het huishouden zich hier afspeelt. Het past allemaal, met een vanzelfsprekendheid worden Hans zijn schoenen gesopt, krijgt els haar koffie, horen ze er helmaal bij. Het plan is er om ter ere van hans DE PRESIDENT VAN OIRSCHOT VOORUIT nog een voetbalwedstrijd te organiseren. Hij bracht immers de mooie shirtjes, die Tess pertiment weigerde te dragen toen ze met het team meespeelden.
Gisteren op zondag brachten we ook een jeugdteam in Bakau hun shirts van Oirschot Vooruit....ze kwamen later op de beach trots met de nieuwe voetbal een spel spelen. Hun team heet nu voortaan Oslo(hun buurt) schuine streep Mieke....omdat ik Hans heb gebracht, haahahaha, voetbal en ik....

Voor degene die ons al langer volgen, vandaag was ik met Mum Fatou mijn grote vriendin, wat een krachtige vrouw is het nog steeds, naar de plot, het stuk grond wat llamin heeft gekocht en waar ik ooit mijn rond huis ga krijgen met het uitzicht op de 3 baobabbomen. Llamin wil graag de omheining gaan plaatsen, helaas zijn de bomen die geplant waren er niet meer....Els herinner je de regen nog, remco herinner je de jhitte nog als we er waren??? Nu was het er niet zo heet, gek maar sinds het weekend is het veel koeler, voor Hans en els een mooie overgang, wij, wij hebben het koud.....Een gambiaan vertelde ons ooit als je langer dan een maand blijft ga je dezelfde kou voelen als wij, dan draag je hier ook een jas, het is winter hier!!!
Het is waar, maar het is ook waar dat je nooit iets binnen hoeft te zetten, het regent niet deze maanden,je trekt altijd zomerkleren aan, de was is in 2 uur droog, je hebt altijd ergens zon........daarom zijn we hier ook...

Tot gauw, Jos en Mieke

We zijn nu met een project bezig, we maken ons eigen dambord, Hans tekende de contouren, llamin schilderde de vakken, Hans en Laminneke draaiden uit een stuk hout, wat Jos scoorde, de stenen, morgen ontwerp ik een design voor het kistje,moses doet niet mee, hij neemt autorijles, wil met mij en de jeep op pad, pa schuurde de damstenen, kissera is naar de familie, solomon is op school, komt morgen slapen....Mariamma was er even niet haar vader overleed, was naar de begrafenis, een konijn springt steeds uit zijn hok, vreet de bijna volwassen sla op, de duiven poepen alles onder op onze veranda.....ik kan nog uren doorgaan, doe ik niet,tot later.

• 09 Maart 2011 - 19:13

Sebas:

Hai Jos en Mieke,

Weer een heel ander kaliber ervaringen, zo'n dief. Erg vervelend. Gelukkig ook veel mooie kleine dingen die je beschrijft, fijn om te lezen. Ik ben ook aan het aftellen, tot aan Goede Vrijdag, maar even zonder bier zal me goed doen na zo'n fijne carnaval ;-) Lieve groetjes van Sebas

• 10 Maart 2011 - 13:32

Sem:

Hoi,

leuk om jullie blog te lezen.
    En ik hoop dat jullie de gestolen spullen weer terugvinden. (opa en ik hadden het er vandaag nog over)

groetjes,

Sem (kleinzoon van nico en trees)

• 10 Maart 2011 - 18:09

Leo En Det :

Dat is heel vervelend voor jullie allemaal,en ook wel eng .Zijn de dieven ook bij andere dorps bewoners actief ? Of misschien denken ze dat er bij jullie meer in huis is.Hopelijk blijft het verouwen in de Gambieaanse mensen goed maar dat zal wel jullie kennende.Hier is Ome Ad Dielen overlede .Zaterdag is de uitvaart .Ons mam en ik zijn er zaterdag nog geweest en hij wou zelf niet meer .Maak er ng mooie dagen van en hopelijk komt de dief alles terug brenen maar ik geloof niet zo in die marabout.Gr Det en Leo

• 17 Maart 2011 - 21:25

Harrie Tinie:

nou nou wat spannend allemaal laat hopen alles komt goed, dus die vogels zitten daar ook niet meebrengen he
    geniet er nog lekker van
    groetje,s

• 14 Januari 2013 - 14:16

Nico En Ine:

Hoi Jos en Mieke en ook Hans en Els,

Wat vervelend dat je dit ook in Gambia moet ondervinden, dus weer extra allert zijn met afsluiten. Ik lees in jullie verslag dat er voldoende actie is in Gambia en nu zeker dat Hans en Els ook zijn aangekomen.
    De schoendozen zijn afgegeven in Rossum en zullen al onderweg zijn. Ik hoor wel als ze zijn aangekomen en ik wens jullie alle een fijn verblijf in Gambia, ik blijf jullie volgen.
    Groetjes Ine en Nico en ook namens Ad en Han