bruiloft - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu bruiloft - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu

bruiloft

Door: jos en mieke

Blijf op de hoogte en volg jos en mieke

26 Juli 2011 | Gambia, Brusubi

Bruiloft

Ja je maakt het mee. Kissema is gisteren getrouwd. Het huwelijk is gearrangeerd door grootvader.Ooit had Kiss een vriendin, but she run away!!!! Nu is ze Kissema’s vrouw en moeder van hun kind Ablay. Hij is 1jaar en 7 maanden oud. Kissema is papa.
Kiss trouwde gisteren, wilde het klein houden, heeft het alleen aan goede vrienden verteld en zijn familie uiteraard. Nu dat is anders uitgepakt, er waren meer veel gasten, voornamelijk vrouwen. Kiss is de oudste van de familie hij heeft een groot aantal zussen. Die houden wel van een feestje, vandaar het grote aantal vrouwen.
Wij waren ook van de partij.Omdat we ook vrouw zijn verbleven we bij de vrouwengroep.Dat betekend om 2 uur met elkaar zitten. Chatten en voor het eten zorgen. De mannen drinken attaja met elkaar. Om 5 uur zou de ceremonie zijn.Dus 3 uur zitten....We hebben ons kostelijk vermaakt, de familie van Kiss is uitbundig, enthousiast en in voor een praatje. We leerden veel.En hebben afspraken gemaakt. Volgend jaar in de winter ga ik meewerken bij een nicht van Kiss ,ze batikt. Ze gaat me haar technieken leren, ik heb beloofd mijn batikkennis uit te leggen die ik ooit van ons mam leerden.
Ook wilden ze heel graag weten of wij getrouwd waren, we hebben het samen wonenprincipe uitgelegd. Dat is hier ondenkbaar.Ook kwam het gesprek op kussen, hier kus je je vrienden op de mond, geen probleem, vrienden kunnen dat doen.Ze hadden gehoord dat dit in europa alleen voor lovers is!!
Om 5 uur kwam er beweging in de mannen, ze gingen naar de moskee, daar zou het huwelijk zich voltrekken. Kissema ging niet mee, de vrouwen gingen niet mee...de bruid was er niet. This is the tradition....effe anders dan bij ons. De vrouwen gingen zich klaar maken voor een “bath”, lees douchen op zijn afrikaans, en optutten. Ongelooflijk hoe mooi men hier kan zijn. Kleurrijk, mooie make-up, veel bling bling, kapsels in alle toonaarden (pruiken). Bijpassend tasje, allemaal. We kregen uiteraard baobabjuice en een ander hapje, met heel veel peper, mijn lippen branden ontzettend, Els was wijzer , at het niet.De mannen kwamen na ruim een uur terug, Kiss was getrouwd. Kiss zelf was ondertussen steeds aan het organiseren , paar voorbeelden, zijn taxidriver kwam langs had geen benzine meer, werd gehaald. Kiss draaide zijn eigen muziek, kiss deelde drankjes uit.Je had erbij moeten zijn......Is bijna niet te omschrijven.
Vervolgens gingen we allemaal met auto’s ( de onze ) naar het huis van de bruid.Ook daar waren heel veel vrouwen en zaten een 20 tal mannen buiten attaja te drinken.Onze mannen streken ook daar weer neer. Wij gingen op de binnenplaats van de compound zitten in rijen op stoelen. Zitten mooi te wezen zal ik maar zeggen.Een spreekster, had zelfs een handmicrofoon, zong, sprak culturele liederen,en er werd over en weer met dalasis bewogen. 10 briefjes van 5, werden omgewiseld verdwenen weer in een tas etc....Plotseling werd er een grote bank van het bankstel prominent in het midden gezet, toen kwam de bruid met 4 gezelschapsdames, en kwam iedereen een hand schudden. Ze was heel verlegen.(Bedenk het huwelijk was door de “elders”geregeld).
Daarna zetelde het gezelschap zich op de bank. Het eten kwam te voorschijn, grote schalen met sla en kip. Het feestmaal. Her en der at men gezamelijk met je hand de schalen leeg. Zakjes water(gekoeld) werden ook geserveerd. En er was een heuse filmer, met bouwlamp om bij te lichten. Een djembeespeler verscheen op het toneel, de bruid werd in het midden gezet, veel vrouwen danste op het ritme om haar heen, en begonnen met geld te strooien, in een tas te doen en te tellen..Ongelooflijk.De mannen zaten nog steeds met hun attaja buiten de deur!!!!En cannabis,it’s culture!!!!!Wij voegden ons daarbij en organiseerde dat ze ook te eten kregen. Kiss was er nu inmiddels ook, buiten de deur. Hij vond het minimaal wat we aan eten hadden en ging brood voor ons kopen en een kaars, zodat we zagen wat we aten. Zijn bruid(vrouw) had hij nog niet gezien. Onze jongens trouwens ook niet, ze zagen haar mijn foto’s, Vandaag is Kissema weer bij ons, was moe van gisteren. Hij keek ervan op wat wij vertelde over onze belevenissen, wist echt niet hoe de vrouwen zijn bruiloft vierden.
Vandaag ziet het er ook naar uit dat Laminneke malaria heeft, hij gaat niet naar de dokter, denkt morgenvroeg te trainen en daarvan beter te worden.
Llamin is met ons de hele dag op pad geweest, was leuk, we hebben in Banjul geshopt, wat een eigen smaak heeft die man.Heeft ook een schoenentik. We waren ook op de bank om allerlei redenen, wachten is normaal, ik zat langs een meisje met mooie schoen. Llamin heeft voor me gevraagd waar ze deze gekocht heeft, al vlug werden er telefoonnummers uitgewisseld. Fatoumata Manneh, heeft al 2 keer gebeld, ze is ze voor me aan het regelen. Het is een hele leuke meid, ongelooflijk he, een kort contact en met een vanzelfsprekendheid wordt nu druk geregeld dat ik waarschijnlijk hele mooie schoen ga dragen. Llamin blijft me verrassen. Moses ook, Heeft zijn auto weer op en top. Solomon gaat ons morgen verlaten, heeft studies. We gaan hem misen, onze jongste.
Dit zal wel het laatste verslag zijn. We komen er weer aan. We willen zorgen dat het mooie weer met ons meekomt, is in Maart ook gelukt.
Morgen eten we met de buren, maak ik nederlandes( brabantse) soep, grootvader Manneh komt waarschijnlijk langs. We gaan effe met hem naar het plot van de (onze) familie, kijken hoever de fence is en waar mijn rond huisje komt te staan. Ooit zitten Fatoumata en ik daar te mijmeren, kijkend naar alle kleine mannehtjes, haar trots...

liefs