Effe bijkletsen - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van jos en mieke - WaarBenJij.nu Effe bijkletsen - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van jos en mieke - WaarBenJij.nu

Effe bijkletsen

Door: jos en mieke

Blijf op de hoogte en volg jos en mieke

02 Februari 2012 | Nederland, Amsterdam

Jullie hebben nu de echte winter, wij ook, maar dan de Gambiaanse, de stoffige wind is gaan liggen.We hebben heerlijk weer, temperaturen van rond de 30 graden en zwoele avonden,met bijna geen muggen. Het is zo heerlijk, je doet alles buiten, je weet wat voor kleding je draagt, gewoon iets luchtigs en je gaat aan je dag beginnen. We plannen niets,we zien wel, maar iedere dag brangt wel iets. eelvuldig worden we verrast met bezoek, of een vriend of kennis komt even goede dag zeggen.Het is altijd verwonderlijk hoe dat verloopt, men komt , men groet, pakt een stoel , altijd buiten en men zit.Ben je met iets bzig dan ga je gewoon door,dat is hier geen probleem. Het er zijn is voldoende. Je moet ook niet gek opkijken als iemand tijdens het bezoek een tukkie doet. Als de zon te heet is kan dat je overkomen, je geeft je daar aan over.In Bunjaidu vorige week overviel mij ook zo'n dip, men bood me aan om een huis te openen dat ik wat relaxing time had. Ik geef me daar aan over.Voor insiders ( Frank de Groot) is een echte gambiaan!!!Hier op onze compound loopt het als een trein, na al die jaren zijn we met elkaar zo een dat ik geen "orders" meer hoeft te geven.We hebben een taakverdeling die klinkt als een klok.

De spullen van de eerste verzending zijn gearriveerd,we zijn klaar met sorteren en alles kan gebracht worden waar het voor bestemd is. Onze vrienden hier maken altijd dozen die ze zelf wegbrengen, naar mensen die het volgens hen heel goed kunnen gebruiken. Deze keer hebben we heel veel stukken zeep gekregen, je weet wel waar wij af en toe onze handen mee wassen, hier is dat een luxe, je doucht ermee. We kunnen een groot aantal families voor een jaar voorzien van een voorraad.
De notitieblokken die we kregen van Nico, via Ad, komen ook goed van pas. Solomon nam ze mee naar zijn school, om iedere klasgenoot er een te geven, we willen dat met al die bloks doen, kinderen delen zelf uit in hun klas. Katelijn ook Fatou gaat dan doen. Annelies jouw fatou ook, ze gaat nu naar de "grote"school, ze groeit hard, is zo blij met je foto, en de mooie kleertjes. Ik heb geprobeerd je naam te leren, maar dat is erg moeilijk!!!

Morgen bezoeken we een arts , hij woont in de buurt, de stethoscoop was zo welkom van Cees, en de anti-bactieriele gel, die Jozef verzorgde via Els. Uiteraard staat hier ook alles voor de healt-center, Frans komt het ophalen met zijn ambulance(multi-funtioneel)

Dit wa het even wat me te binnen schiet om te vertellen, ik ga maar niet schrijven hoe lekker we hier eten, dat geloven jullie wel, maar ons ontbijt was de baobabjuice, die we gisteren maakte i.v.m een bijzondere gebeurtenis, Mariamme stelde voor om het weer te doen als Remco komt, dat is inmiddels afgesproken.

Anja, ik heb de baby uiteraard gezien, vast gehouden en gefotografeerd, ik zal je de foto's laten zien. Ik plaats ze hier niet omdat het te lang duurt, internet is traag hier en valt geregeld weg, ook dat went.............en we hebben de tijd. Misschien is dat wel het aller mooiste wat ons overkomt....tijd voor alles, geen rooster, geen adspraken, niks moet, alles mag!!!

Veel liefs vanaf hier.....sumbu

• 03 Februari 2012 - 09:18

Nico:

De dagelijkse journaals zijn geweldig.
    De beschrijving van jullie dagritme is om jaloers van te worden. Niks moet alles mag. Daarmee kun je het wel drie maanden volhouden!!!!!
    Veel liefs

Trees en Nico

• 03 Februari 2012 - 14:45

Wilhelmi:

Hier wordt het nu echt winter. Er is in een paar uur tijd 5 tot 10 cm sneeuw gevallen. Zal blij zijn als iedereen veilig thuis is. Geniet daar.

• 04 Februari 2012 - 23:38

Rempie:

Goede ideeen heet die Mariamme toch.............

• 05 Februari 2012 - 08:19

Annelies:

Ik vind het fijn te horen dat Fatou naar de grote school gaat en flink groeit. Leuk dat ze een foto van mij heeft! Vele groetjes Annelies

• 12 Februari 2012 - 01:15

Els:

Fijn dat alle spulletjes zo goed terecht komen. En die "korte lijnen" maakt het wel heel persoonlijk. Een van mijn kleuters is weer begonnen om kleren in haar kast uit te zoeken voor de tweeling, die vlakbij de familie van Laminneke woont.We leven mee met jullie. Groeten, ook van ouders en kinderen van Den Krommen Hoek - Rosmalen. Els (Menko, Jelmer, Jan)