histery - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu histery - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu

histery

Door: jos en mieke

Blijf op de hoogte en volg jos en mieke

14 Maart 2012 | Gambia, Brusubi

History

We hebben geschiedenis geschreven Jos en Ik…..We waren samen met Laminneke en Solomon op een rommelmarkt (georganiseerd door een Nederlandse stichting). Nee we gingen niks kopen (insiders weten immers hoeveel “muk” we hierheen verscheepten). Wij gingen verkopen!!!!Als duo, als koppel, als maatjes, enne, net naar 9 uur waren we er al. Dit noem je geschiedenis schrijven!!! Het was in Kololi, bij cafe rose and crown. De Nieuwe weg, tegenover Senegambiastrip inslaan….werd geadviseerd. Dat niet dus, was afgesloten, werd volop gewerkt.Via onmogelijke zandpaadjes, we waren met onze bus, kwamen we uit aan de andere kant , ook afgesloten, na overleg mochten we toch tussen de werkers door naar onze bestemming.We huurden een tafel en probeerden onze kraam mooi te gaan maken!!!Had je gedacht, gewillige Gambianen vlogen op onze stuff af, Mijn geldkistje is niet te voorschijn gekomen,er werd meteen geboden en we handelde wat af.Leuke Hollandse vlaggetjes hadden we bij, kaartjes van de Stichting ( opbrengst ging daar naar toe).Niks van dit alles is gebruikt, gewoon simpel, al je troep op de tafel en gaan met die banaan.Voor insiders: IK HAD HET KONINGINNEDAGGEVOEL! En dat in Gambia, mijn dag kon al niet stuk. In Eindhoven sjaggel ik, koop veel voor hier weg te geven,nu was ik verkoper. Jos deed het op zijn manier, veel praten staande, onder een boom en doorverwijzen naar onze kraam, vol in de zon….ben een tintje donkerder geworden.Solomon was mijn maatje achter de kraam, dat is een echte!!!!Wellicht beïnvloed ten tijde dat hij in Nederland was voor zijn operatie en mee ging met mij naar het Wilhelminaplein. Vertelde hier in geuren en kleuren over…
Marij, ik heb wel even jouw idee gepikt: Ik verkocht in een hoekje echte Hollandse Douwe Egberts koffie met suiker en melk uit Nederland, klein kopje 5 dalasis, grote mok 25 dalasis….uiteraard een gratis biskwietje….Veel Nederlanders die hier wonen komen een kijkje nemen, vandaar. Wonder boven wonder dronken Gambianen een bakkie, er was er maar 1 die het te “strong” vond, de rest genoot ervan. Het was de ideale: daytimecoffee!!!Wat heb ik zitten kletsen , eerlijk het was mijn Koninginnedag in Gambia!
De anderen van ons familyteam kwamen later, met onze lunch, ongelooflijk hoe ze het gemaakt hadden, gevulde koelbox ,met verse sla,komkommer en tomaten en een volle schaal gebakken lever…ook de Hollandse kaas en kaasschaaf hadden ze bij. Het was een ware belevenis van hoe fijn wij het hier met elkaar kunnen hebben.
Onze handelswaar was vooral typicul Dutch, 2 oude strijkijzers, vliegengordijnen, 3 pakken D.E. koffie, een pond kaas, Saroma van vorig jaar,een blikje smac,( dank je wel team Boal) 5 eigen gemaakte asbakken van Solomon, zaadjes van Nederlandse bloemen,pannenlappen, knoflookpersen, ook alarmen en kit heel veel kit(gekregen van multimate), Nederlanders kunnen ermee werken, gambianen echt niet! De rest zal ik je onthouden,maar we verdienden 2300 dalasis,ongeveer 69 euro….Mooi mee genomen voor de Stichting toch???
Voldaan kwamen we aan bij The blue House, met allemaal het idee , relaxen, onze dag kon niet meer stuk!
Llamin krijgt telefoon, de container is er, we kunnen de 2e zending halen!!!Via Cees, die een kippenfarm heeft in Abuko. Wij op weg het is makkelijk te vinden bij de geitenfarm van de president. Hahaha, ik heb na anderhalf uur rijden in een ziedende hitte denk ik alle kippenfarmen gezien die ze hier rijk zijn, we hebben steeds gevraagd waar het was, iedereen wist het en stuurde ons op pad, wel steeds naar een andere…..Een jongen reed zelfs mee om de weg te wijzen,maar helaas was ook niet de goede. Eindelijk arriveerde we,bij Barney, die dit voor Cees regelt. Het was simpel, correct en snel geladen. De beloofde rondleiding hielden we tegoed. Gaan we zeker een keer doen.

We moesten terug, in de dozen zaten de 120 schoenendozen, die in Leende door de kindjes zijn gemaakt voor een Afrikaans kindje. We hadden al een lijst naar wie alles gaat. Remco is degene die alles gaat uitdelen. Dit is zijn project dit jaar, hij wil hier iets te doen hebben zegt hij altijd!!!Ik maak de foto’s!!!We gaan dus alle families die we helpen nogmaals langs, dit is echt geweldig om te doen, schitterend project. De dozen zijn gevuld met bruikbare spullen, veelal heeft men onze site bezocht en onze wensenlijst bekeken. Helaas moeten we wel weer gaan plannen, anders zijn we niet klaar voor we terug komen. Misschien is dat ook wel goed , is de overgang wat minder.

In onze directe omgeving zijn we al geweest, het is echt aandoenlijk.
Een potje eigen crème voor een kindje, eigen kleurtjes, ze kennen het niet, krijgen het, en als ze dan de foto vinden van het Nederlandse kindje die het gestuurd heeft, zie je de ogen schitteren. Wordt vervolgd….

Morgen zijn we uitgenodigd, bij de broer van de President, hij wil meer weten over onze projecten en we gaan de cheque krijgen die team Boal gerealiseerd heeft. Alle opbrengst gaat naar Kubuneh, Healthcenter.
Even nog een kleine aanpassing aan het gebouw, de rest wordt geïnvesteerd in medicatie en melkpoeder voor ondervoede kindjes.Het ziekenhuis is mooi, maar je hebt eigenlijk niets als er geen medicijnen zijn.

De container bracht nog meer, veel schoolmateriaal voor Bunjaidu, gaan we nog brengen, de speelplaats is bijna klaar, is totaal opgehoogd, zodat straks in het regenseizoen het water niet meer door de school loopt, een grote kast voor alles op te bergen is ook geplaatst, de kinderboeken zijn ook gearriveerd.
Ons tuinproject is klaar, de watchmen kan er gaan wonen, maar dan op een goede manier, hij heeft een bed!!!
Alles is geschilderd, mooi resultaat. We zijn blij in alle opzichten en zitten al weer vol boordevol ideeën voor volgend jaar.
We zijn aan het aftellen, nog maar 2 en halve week, anderen komen soms voor zo’n periode, voor ons is het kort, te kort om hier nog te zijn.

Annelies, ik ben het niet vergeten,je verdiend het.
Anja ik ga met jouw baobabjuice maken, promiss…wat het is en hoe we het gaan maken hoor je wel. Marijke doe je ook mee, is ook iets voor jou, Anna ik weet zeker dat jij ons goed kan helpen, er moet veel, heel veel geschild worden dan….

Sebas de shirts van Schieten Willy zijn er ook, maar die delen we volgend jaar pas uit, met reden….
Deze week gaan we feesten, laminneke is jarig, hij wist het niet, vrijdag is zijn dag,ook Solomon is nog jarig, kortom we hebben het nog mooi.

Veel liefs allemaal, vanaf de bank zittend buiten de veranda, lekker koel, met Remco. De lange en kissema zijn wat jurkjes wegbrengen in Bakau,in mijn jeep, Amerikaanse glossiejurken!Laminneke is ook de hort op. Ze zijn jong en willen wat….

• 15 Maart 2012 - 00:09

Hans Van De Leur:

Alles wat jullie ondernemen prikkelt mijn behoefte om weer eens naar jullie 2de vaderland te gaan, maar dan in 2013. Het is goed om te lezen dat jullie over niet al te lange tijd weer in Nederland zijn want de Paulusschool begint te ruimen (zal ik Els over bellen)en het ZHNW (Joke) heeft een berg te corrigeren teksten voor Jos en mij.
    Ook heeft Oirschot Vooruit weer ballen en shirts afgegeven dus kan heel Gambia weer voetballen.
    Jos en Mieke doe de hartelijke felicitaties aan Solomon en Lamineke en voor ieder de groeten van Els en mij.