pictogrammenboekje - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu pictogrammenboekje - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu

pictogrammenboekje

Door: jos en mieke

Blijf op de hoogte en volg jos en mieke

22 Maart 2012 | Gambia, Brusubi

Pictogrammen boekje,

Gelukkig hebben we dat, ooit een zeer lief cadeautje van Sebas.Het wordt erg veel gebruikt, vooral voor kookmomenten. Selderij en peterselie, het is hier te koop, maar het verschil van smaak en vorm is wat ingewikkelder, ik gebruik het graag voor de soep. We halen alles op de markt, maar we zijn hier met 7 mannen!Gambiaanse mannen, heel lief, maar vraag ze niet om peterselie mee te brengen!!!Je hebt het boekje dan echt nodig!!

Laat me kersen op siroop vinden in de supermarkt, lekker met gewone yogurt dacht ik…..new idea!!!
Waarschijnlijk moest het zo zijn, ons diner wat mariamme bereid had, was Plasas, lekker met een saus van bladeren (denk aan spinazie) maar dan wat bitterder…..
Heel erg geliefd hier, gemaakt in Palmolie, wat onze darmen weer overstuur maakt…..Llamin en Jos aten het niet, ja de Lange is lelijk beïnvloed door ons wat eten betreft, dus ze zochten naar een alternatief. De yougurt stond klaar in desserschaaltjes (is echt niet gebruikelijk hier in Gambia) is meer iets van ons familyteam, is in de jaren zo gegroeid!’
Llamin (de lange ) begon ermee, rijst (warme) door de yogurt….een volle schaal, vult ook je maag. Jos (Hollander) gooide er kersen doorheen en sap, ook een vol bord….

Wij aten de Plasas, Remco denk ik voor de laatste keer!!! Daarna de geliefde yogurt, Laminneke zag het vanteworen van Jos met de rijst en kersen , dat wilde hij ook wel……
Hij vond het heerlijk, de smaak van de kersen, maar merktte op dat hij nog nooit ogen gegeten had. Hij dacht bij iedere hap dat hij in ogen keek!!(het waren ontpitte kersen). Dan , op zo’n moment komt het pictogrammenboekje te voorschijn, om daadwerkelijk te laten zien dat het om een mooi soort fruit gaat…

Ik had ook nog een ervaring ( zonder het boekje)….In Brikama, waar volgens mij de mooiste markt is van Gambia liep een jongen met een doosje, hij bood mij de inhoud te koop aan. Helaas wist ik niet wat hij wilde verkopen, hij sprak alleen Madinka ( stammentaal), ik vroeg hem met hulp van Mariamme om me te tonen wat hij in de verkoop had!!Dat deed hij, het was een RAT, brrrr, heb ik niet gekocht. Dat eet ik niet, wordt hier wel gedaan, m.n opgeschoten jongens eten het, gaan ze eerst vangen ( erop jagen) en grillen het gezellig onder elkaar…..

Moses dronk van de week thee van bladeren van de Guavaboom, dit helpt bij stomachproblems. Moses komt er nu bij zitten, ik vertel hem wat ik schrijf, hij vraagt me om te schrijven dat het goed is om soms stomachproblems te hebben,(diarree) het maakt je darmen schoon. Heerlijk toch zo’n beleving, het positieve eruit halen als je vergaat van de pijn. Ook mijn bouillon dronk hij om zijn maag op rust te brengen…..wat de andere never, never willen proberen, het is salt water……

Dat kan lamin over de rooie helpen als we met de kleine bootjes naar Bunjaidu gaan, we worden dan gedragen door het water, op de rug van een sterke gambiaan…..hij LL long Lamin, kreeg wat zout water over zijn schoenen, oh mijn god ( oh mijn Allah zou Remco zeggen ), dit is echt verschrikkelijk voor de schoenen…..

Genoeg gekletst, Bea had je een fijne verjaardag, Hans de laatste dag van deze maand arriveren we weer,de tijd weten we nog niet, het is onlangs veranderd, 2 dagen vantevoren moeten we bevestigen dat we gaan,dan horen we de goede tijd… Rianne gefeliciteerd buurvrouw, Wil en Frank de groeten terug, wat leuk om van jullie te horen…Anja ik heb de baobab al in huis, voor anna en annelies is het ook geregeld, uiteraard heb ik op het strand de pindakoekjes al besteld,,,,voor iedereen ieder jaar, ik maak daar een vrouw heel blij mee, soms moet ze een maand werken voor hetgeen ik bij haar bestel….
Jaqueline de dekbedden zijn klaar,langzaam, zeer langzaam zijn we aan het afsluiten, met tegenzin, maar ook met veel zin om iedereen weer te ontmoeten. Tot schrijvens, liefs voor allen Mieke



  • 21 Maart 2012 - 23:53

    Sebas:

    Leuk, erg leuk om te lezen! Fijn om weer snel op de koffie te kunnen komen! Lieve groetjes!

  • 23 Maart 2012 - 09:46

    Jacqueline:

    Ooohhh Mieke en Jos,jullie zijn alweer bezig met de voorbereidingen??geniet nog deze laatste week want voor je het weet is het voorbij.
    Maar zoals jullie zijn, weten jullie dat zelf wel.
    Wat moeten ze daar toch een fantasie hebben ,om te denken dat kersen...ogen...zijn haha.
    Als wij daar zijn is het dus niet zo gek dat wij ook weleens wat denkenHAHA
    Bij zo,n kereltje op zijn schouders zitten...ik vergeet dat nooit meer..

    Doe heeeel veeeel lieve groetjes aan iedereen,en ook aan de buurjongen.
    liefs Jacqueline en Theo

  • 26 Maart 2012 - 19:56

    Leo En Det :

    Hallo daar in Gambia Wat is het er heet daar bij jullie. Hier is het voorjaar ook vroeg begonnen. gisteren was Hans jarig en dat hebben we buiten gevierd ,dat is nog nooit gebeurd op 25 maart. het zit er weer bijna op voor jullie ,hopelijk kunnen jullie er weer tegen aan hier in het drukke leven in Nederland. we kijken er naar uit om jullie weer een keer te zien maar dat gaat zeker wel gebeuren. Eemn goede reis naar Nederland. Gr Leo en Det

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

jos en mieke

gambia is ons moederland,we overwinteren er om dicht bij onze dierbare vrienden te zijn....we gebruiken onze tijd om de doelen van onze stichting na te streven. Wereldwijd toegankelijk is een breed,veelzijdig begrip wat zeker toepasbaar is in Gambia, voor de kinderen voor een healtcentrum en voor onze vrienden.......

Actief sinds 05 Juni 2008
Verslag gelezen: 990
Totaal aantal bezoekers 174771

Voorgaande reizen:

27 December 2013 - 29 Maart 2014

Vol verwachting

30 December 2012 - 25 Maart 2013

thuis in the blue house

Landen bezocht: