missie/mission - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu missie/mission - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu

missie/mission

Blijf op de hoogte en volg jos en mieke

26 Januari 2014 | Gambia, Brusubi

Oh Jee, oh jee, was het een beetje de vaste gewoonte om op zondagmorgen te schrijven.....lukte vandaag niet! Hier spreken ze vaak over het feit dat ze en missie hebben....dat kan vanalles zijn, wij willen ook wel weten wat voor missie, maar dat vraag men hier niet aan elkaar. Ik had ook een missie, ben vanmorgen in alle vroegte op mijn eentje vlees gaan kopen! Adu is nu op zondag vrij en op vrijdagmiddag, dus ik mag lekker 2 keer per week koken.Dat doe ik graag, al is het maar voor de grootse complimenten die ik achteraf krijg!!!! Europees eten is het "je van het" hier bij the blue house!!! Kijk dadelijk maar naar de foto dan zie je het resultaat!!!! Ik heb vlees gescoord, heerlijke tournedo.....1 kg voor 7 euro!!!! Wel heb ik me voorgenomen om volgende week met Adu te gaan, naar de locale slager, ik wil wel weer eens ouderwets aanwijzen welk gedeelte ik van de koe wil. Heb ik eigenlijk geen ervaring mee, in Nederland koop je bij de slager vanaf een schaal, hier wijs je het aan, het rund hangt aan een haak, vol met vliegen!!!!

Vandaag was ook de weldermen, smid, hier, we zijn 2 ramen aan het vervangen, alles gebeurd hier op de stoep, onze missie is dan om alles nauwlettend in de gaten te houden, Jos op de maten en verhoudingen, ik om ze karton te geven om alles te bedekken, ander s zitten al je tegels onder de brandgaten....Was net op tijd om brand te voorkomen, men was aan het lassen ter plekke bij een raam, de gordijnen hingen er nog.....Deze smid, zijn naam is Dja is een grappige man, die vergeet bij de prijsopgave enkele belangrijke zaken te bespreken, het ging over de versteviging van het afdakje!!!!Had je Jos moeten horen bij de onderhandelingen achteraf..... Ook heeft hij de hele dag honger tijdens zijn werk.........dat is geen probleem, we verzinnen daar wel wat op.

Sabba, een watchmen hier in de straat en een beetje ons "huisdier" is trouwens een eretitel!!!!Stanley Fons en Sebas hebben die bij ons in Nederland, traint voor voetbal, hij heeft nu een nieuwe methode. Iedere morgen gaat hij met 5 anderen naar de beach en neemt een shower.....dat betekend dat hij in de oceaan gat tot aan zijn middel en het erg koud krijgt, maar vooral bang is.....hij kan niet zwemmen en zoals hij zegt.....ik kan me nergens aan vastpakken, het is alleen water wat je voelt. Hij legt het ons uit op zun gambiaans, met weinig woorden maar veel gebaren, je moet dat zien, we lagen in een deuk!! Na zijn training smeert hij zjjn huid in met een soort lokale olie, je kunt zijn benen dan als een spiegel gebruiken, het glimt en blinkt....

Een terugkerend onderwerp is het kunnen gaan naar Europa, daar zijn ook vele missies mee gemoeid....ik heb hen verteld over mijn collega, die vanuit Brasil is gekomen en het laatste jaar haar status heeft gekregen....Ik vertelde dat bij het examen ook hoort dat je het volkslied kent en kunt zingen......dat ze dat inmiddels beter kent dan menig Nederlander.....De reactie hier was , met veel geschater, o jee ze willen alleen maar muzikanten in Nederland....Kissema ruikt kansen!!!

Ontroerend was het feit dat Solomon Kissema om advies vroeg hoe hij een meisje kan versieren, hij vertelde oprecht dat hij deze sociale omgang niet kende....nu de tips vlogen om zijn oren, Jos deed er nog wat adviezen bovenop, het was hilarisch en niet zoveel anders dan in Nederland. De mannen weten hier ook wel van wanten...stiekum ben ik wel trots dat ik daar deelgenoot van mag zijn, ik wordt niet betrokken in deze materie!Favoriete maten borsten etc het wordt allemaal besproken.....

Adu had geen missie maar een program, alles wat met feesten te maken heeft noemt men hier een program. Ze vertelde dat ze met een grote groep sisters ( lees zussen, nichten, buurvrouwen) naar een pas getrouwde vrouw ging op bezoek. Men doet dit na 3 maanden trouwen, men neemt cadeaus mee en is mooi gekleed en praat met elkaar......

Laminneke gaat dagelijks naar het toeristengebied, zijn missie is toeristen zover te krijgen om een trip te boeken....hij spreekt ze aan als ze hun hotel verlaten, op zijn eigengereide manier, blijkbaar viel dat in het verkeerde keelsgat van de toeristenpolitie....ze namen hem mee naar het bureau en sloten hem op in een cel voor 2 uurtjes. De reden was hij hij "teveel, to much" sprak. Dit kan hier allemaal. Laatste week zijn overigens alle politiemannen daar ontslagen nu controleren soldaten daar het gebied.

Deze week hebben we ook ons mozaiek vernieuwd, het vorige was voor een groot gedeelte weggespoeld door de hevige moessonregens in de regentijd, we hebben nu alles heel mooi bekleedt met knikkers, die we ooit kregen van Hetty en de Paulusschool. Het is een prachtig resultaat geworden.....Laminneke vroeg zich af of we er geen bloemen bij moesten leggen, dat doen de christenen toch beweerde hij...............humor alla Laminneke, iedereen lag in een deuk hier!!!

Wat wetenswaardigheden: We hebben de 1e mango gegeten aan onze boom hier bij ons huis, meestal zijn ze pas rijp als we weer weg zijn, genieten wij van de bloesem.....maar nu was er al 1 rijp, heel apart, en lekker.
Mum van Llamin vertrekt morgen met Ebrima en Awa naar Amerika, Llamin brengt ze naar Dakar met Iry...( dit voor degene die alle in/en outs weten).
Marie Therese gaat overmorgen, ook naar de States, heeft een sponsor gevonden die haar studie betaald en werk heeft gevonden voor haar. Solomon zal haar gaan missen.
De 2e zending is aangekomen, we zijn er druk mee, leuk werk, Leo de fietsen hebben allemaal een goede bestemming gekregen. Tante Tiny's kleding is een bestseller, veel gaat naar Kubuneh, maar 2 dozen brengen we hier rond, ons buurmeisje Nenneh is apetrots, draagt nu zilveren gympen!!!

Wij hebben ook een missie, we willen heel graag naar Guinee afreizen, waarschijnlijk tussen onze bezoeken door, je hoort er nog wel van!!!

Sebas een hele fijne verjaardag, Jos mist je vertelde hij, hij gaat je bellen.....

Heel veel liefs, Jos en Mieke

• 27 Januari 2014 - 07:41

Ria En Leo:

Hai Jos en Mieke
    Heb weer genoten van je reisverslag
    Jullie maken daar zo veel mee en doen ook nog eens veel goede dingen
    Je moet eens vertellen welke maat kleertjes en schoentjes jullie buurmeisje heeft
    Ik wacht je volgende verslag al weer af heel gezellig
    Groetjes uit Boxtel

• 27 Januari 2014 - 10:02

Sebas:

Wat een mooi verhaal met een mooi thema! Geweldig kijkje in de wereld daar! Mis jullie ook en geniet fijn mee op dee manier! Heel veel groeten van Sebas!

• 27 Januari 2014 - 19:40

Leo En Det:

Wat is het gezellig bij jullie,zo te lezen. Ja Leo heeft toneel gespeeld met Hans. Ik had wel eens van hem gehoord maar nu de link niet gelegd. Heel aardige man. Hier gaat alles zo zijn gang,feest voor ons mam haar 90 verjaardag te regelen. En ze gaat met haat schoonkinderen naar Lourdes,wat zeg je daar van. Ooit voor de grap gezecht maar het gaat nu toch gebeuren in mei. Fijn dat de fietsen weer erg welkom zijn. Geniet daar nog maar lekker van elkaar. Gr Det en Leo

• 30 Januari 2014 - 01:31

Els:

Wat is r ondertussen weer veel gebeiurd. Al veel op facebook gezien, maar op deze manier in verhaalvorm weer helemaal voor te stellen. Fijn dat jullie het zo goed maken allemaal .....enne genieten!!! Groetjes aan allemaal!!! (Ook speciaal aan Adu !!) Els