hergebruik - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu hergebruik - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu

hergebruik

Blijf op de hoogte en volg jos en mieke

17 Februari 2014 | Gambia, Brusubi

Hergebruik

We sturen veel hulpgoederen naar hier, soms weet je niet exact wat er allemaal komt, we hebben een systeem om alles te registreren maar we benoemen het dan in een woord, b.v. kinderkleding.....
Tot mijn grote verbazing vond ik in een van die dozen een zwarte Piet pak.......Tja hoe leg ik dat hier uit....Uiteindelijk vond Adu de biezen die erop gestikt waren erg mooi en kon ze het gebruiken om het te verwerken op een nieuwe out-fit.
Ooit kregen we van Multimate 2 pallets goederen, vanalles wat, ook heel veel lampen, we gebruiken deze ook hier. Laminneke had een kapotte lamp,vond een nieuwe en bevestigde die. Na 5 minuten gebruik viel de lamp al uit, zijn conclusie was ( vraag me niet waarom) dat de kabels kapot waren gegeten door de muizen en gaf de suggestie om het plafond open te breken. Gelukkig was Joessoef hier en ging onder de regie van Jos op onderzoek uit....Ze loste het probleem op, Laminneke had er een securitylamp ingedraaid die aan en uit gaat als er iets beweegt. Een gewoon peertje erin overtuigde hem dat er geen kabels kapot waren!!!!
De securitylamp is nu bevestigd bij de ingang op de pilaar, magic wordt het hier nu genoemd!!!!!

Dat er muizen zijn is wel waar, we zagen er een lopen in de storage, Sabba zette een val (meegenomen uit Nederland), een dag later was de val spoorloos verdwenen, conclusie hier is dat de muis met de val ervan door is, dus ook hergebruik!!!

Eigenlijk gooien we niets weg, alles is herbruikbaar, waarvoor is niet altijd duidelijk, maar alle lege potjes, flessen , lege pakken van juice bewaren we, als we een doos vol hebben zetten we die aan de straat en je geloofd het wel of niet, na een half uur is alles verdwenen.

Oud ijzer kun je ook afgeven, er komt hier iedere week een man met een kruiwagen en roept in het madinka : "ijzer,ijzer,ijzer", je maakt hem met alles blij, we overwegen nu om een oud kapot ziekenhuisbed te geven, het is zijn manier om aan inkomen te komen.
Een andere vorm om aan geld te komen maakten we vorige week mee, op weg naar Kubuneh zag het er naar uit dat er iets ernstigs was gebeurd, heel veel mensen stonden op de weg, men hield het verkeer op! We dachten aan een ongeval, gelukkig was dat het niet. Men voerde actie en vroeg om Charity (donaties) voor zieke kinderen. Zie je het al voor je dat dit in Nederland gebeurd?? Hier is dat mogelijk.....

Jos en ik zitten nu op de heft van ons verblijf, de tijd vliegt, onze voorraad vliegt er ook uit, ik heb het dan over het eten. Ik koop alles altijd in het groot in, denk aan een emmer majonaise, een container tomatenketchup, een zak rijst van 50 kg, etc...Alles is op, vanmiddag ga ik maar weer eens op pad om alles in te slaan, mijn boodschappenlijst is zo anders dan in Nederland.

Onze storage is bijna leeg, de hulpgoederen zijn weggebracht , we wachten nu op de laatste zending, die komt van de kinderen in Maarheeze en Leende,als alles volgens plan loopt arriveert het schip deze week. We gaan dan naar allerlei scholen om een gevulde bananendoos met schoolspullen weg te geven aan elke klas, het plan was voor het schooltje in Kitty,maar we weten dat er geen 6 maar 30 doen komen.Gelukkig denkt iedereen mee en ons buurmeisje Katty suggereerde om ook bij haar op school te komen, dit gaan we doen, ze komt ons helpen. We gaan ook naar Fatou's school, het sponsorkindje van Annelies, het gaat heel goed met haar Annelies, je krijgt heel veel groeten!!!
Ook het "Remcoproject" een schoenendoos van een kindje uit Nederland voor een kindje in Gambia, staat nog op de activiteitenlijst. Kortom we kunnen nog leuk bezig zijn.

Ondertussen kijkt Jos naar de olympische spelen, vaak wel in de herhaling , het lijkt wel of de duvel ermee speelt maar als het live is, hebben wij geen stroom!!!!!Hij is apetrots op de vele medailles.
Rest mij nog iedereen heel veel groetjes te doen en tot een volgende keer,

Liefs Jos en Mieke

• 17 Februari 2014 - 13:55

Sebas:

Hola! Leuk om weer mee te genieten van je mooie thematische verhalen! Super! Geniet, hier lijkt het vandaag op voorjaar, zonnetje schijnt, het weer is zacht en de eerste krokussen staan in bloei!

Lieve groeten van Sebas!

• 17 Februari 2014 - 14:18

Nicole:

Spannend, spannend, in Maarheeze wordt regelmatig gevraagd of jullie al de zending hebben ontvangen!

• 17 Februari 2014 - 23:12

Els:

Hergebruik..... velen zijn dat in Nederland al bijna afgeleerd!!
    Gelukkig zijn er nog voorbeelden te noemen.
    Mooi verhaal, Mieke.
    Veel plezier, big hug aan allemaal en aan Jos voor de tv!!
    Veel plezier! in de tweede helft!

• 23 Februari 2014 - 10:14

Leo En Det: