volgeladen - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu volgeladen - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu

volgeladen

Door: mieke

Blijf op de hoogte en volg jos en mieke

17 Januari 2009 | Gambia, Brusubi

Hey lieve mensen,

Ja we zijn er weer, in Gambia. Heerlijk thuis komen zeggen we dan.
De reis was weer een avontuur maar dat zijn we gewend,vliegen ging goed, maar de opkikker van de dag was wel dat we met over de 40 kilo overgewicht niets betaalden. Dus alle spullen die we kregen zijn nu hier.Ismaila, Ishaka, Lamin en laminneke waren op de airport, met 3 verschillende wagens kwamen we dus volgeladen aan.Het is dan effe organiseren waar je alles laat voor de 1e nacht, en pak hem beet 3 uur voor je in je bed ligt. het weerzien is telkens weer zo bijzonder, dat kun je niet beschrijven. We leven in een huis wat we huren met zijn vijven, Remco, jos, Ll(lange lamin) en laminneke.
Alle oudste zonen krijgen de naam Lamin , om verwarring te voorkomen hebben wij er deze richting aan gegeven. De eerste dagen hebben we het rustig aan gedaan, kasten inrichten taken verdelen, we doen alles samen.Hoe dit verloopt is al een ervaring op zich als 2 culturen zich vermengen in een huishouden.Wat een boer niet kent dat vreet hij niet gaat hier ook op, gambianen eten dagelijks rijst, wij niet dus!!!
Het is soms erg lachen hoe we dit oplossen. Op dit moment is de stand van zaken dat we iedere ochtend omelet eten met tapalapa (gambiaans brood) besmeerd met majonaise.
Wij hebben de verse sinaasappelsap ingevoerd.
Mariamme is ook al geweest en heeft benechin met mij gekookt, heerlijk, ze is erg creatief met koken, en vraagt mij wat voor groenten ik lekker vind en past dat toe. Wat hier ook de gewoonste zaak van de wereld is, als je bezoek hebt eet men mee. ook in ons huisje zijn al veel gasten geweest en meeeters, we eten van een grote schaal, ieder op zijn eigen hoekje,denk aan de aardappeleters van Vincent vna Gogh!
Deze week is al omgevlogen, we hebben een lading van de container die we gestuurd hebben in augustus, gesorteerd,volgende week gaan we het een en ander wegbrengen.Het feit dat ik nu hier kan typen is ook een wonder, in 4 dagen,3 keer naar Banjul, hebben we internet in huis.Voor de beide laminnen is dat ook smullen,wij denken die gaan surfen over de wijde wereld, nee only looking for footbal.
De gehele dag hebben we uiteraard reggaemuziek,zonder dat is er geen leven voor de jongens.Sizzla was onlangs vanuit Jamaica in Gambia, hun idool ,laten wij dat nu op de i-pot hebben!!!Ik kan nog uren doorgaan,maar dat doe ik niet, eigenlijk is Jos van de teksten, maar die slaapt al. Morgen proberen we dat hierop te zetten.Jos heeft zo zijn eigen ritme ontwikkeld deze week,vel slapen, voelt zich helemaal lekker, rempie(remco) door de jongens The King of Utrecht genoemd, heeft al een boek uit,vindt hij heerlijk, in de gambiaanse zon te lezen. LLamin gaat ons effe voor 2 weken verlaten, zijn vriendin komt onverwachts over, uit Noorwegen.
Laminneke is als vanouds, blij en heel behulpzaam.

effe het weer, het is hier winter, 30 graden, na 16,00 uur killer, voor Jos en de laminnekus dus koud, voor ons heerlijk.....

rest volgt.
p.s. remcoslop@waarbenjij.nu kun je ook lezen, daar staat remco's versie.

heel veel liefs allemaal,voor Sjors effe, nog een paar dagen jongen, weer een mijlpaal!!!We bellen!

Morgen gaan we naar Lamin (dorp) de president komt daar, moet speciaal zijn????

houdoe

• 17 Januari 2009 - 19:17

Jolanda Van Nunen:

hoi Jos en Mieke,
    bedankt voor het attent maken op jullie verblijf in Gambia. Ik ga jullie volgen,leuk.
    Groetjes

• 18 Januari 2009 - 16:38

Mieke:

hoi Jos en Mieke
    mooi verhaal ik ga jullie volgen dat begrijp je wel!wij net terug van Egypte.de groeten uit Erp

• 18 Januari 2009 - 17:58

Det En Leo :

Fijn dat het goed gaat met jullie allemaal.Hier is de winter weer voorbij ik heb mooie foto's gemaakt van de winter vergezichten nu jij hier niet kunt maken Mieke.Geef maar eens wat recepten door van het eten daar.Veel groeten van ons mam voor jullie. Verder gaat hier alles zijn goed Gr Det en LEo