olympische winterspelen - Reisverslag uit Bakau, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu olympische winterspelen - Reisverslag uit Bakau, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu

olympische winterspelen

Door: mieke en jos

Blijf op de hoogte en volg jos en mieke

18 Februari 2010 | Gambia, Bakau

Olympische winterspelen in Bakau

Wat een titel he??? Maar het is echt waar, we beleven de winterspelen hier ook. We zagen Sven winnen, ook hier was het spannend. Maar we hadden er een extra dimensie bij, de verwondering van onze Gambiaanse vrienden. Bij het schansspringen riep Laminneke: He, ze vliegen”….Jos heeft uiteraard het schaatsen uitgelegd, maar je verwonderd je over hoe snel onze jongens de houding, de spieren vertalen in eigen inzichten…….Snowboarden in een afdaling met 4 personen is op dit moment favoriet. Ze lachen zich kapot als men in elkaar verstrengeld valt. The speed is voor hen ongelooflijk. Vragen over sneeuw wat ze alleen kennen van t.v. komen ook op ons af.Hoe voelt het ,is het koud etc….
We hebben toevallig een diepvries in huis..(Kwam Ll mee op de proppen, hij dacht dat het een koelkastje was, had hij gekocht van uit een container), daar was ijsaanslag, ik heb dat eruit genomen en heb dit laten voelen, ik heb er hun gezichten mee ingepeperd, en achter hun t-shirt wat gegooid…..hilariteit alom, hadden wij effe in gambia ook sneeuwpret!

Op de bouw van ons huis zagen we zowat hetzelfde….er kwam een verkoopster met de typische ijsjes die je hier kunt kopen, juice die van vruchten gemaakt wordt,doet men in een miniplasticzakje, men vriest het in en men probeert het te verkopen op straat. We hebben de bouwvakkers getrakteerd en haar los gemaakt van haar handel. Men onderbrak de werkzaamheden, maar opeens lagen er 2 mannen te rollen door het zand, wat bleek een collega had 2 ijsjes in de onderbroek gestopt bij de anderen, dat was koud, heel erg koud!!!!!!!!!Om wat warmte te krijgen rolden beiden door het verwarmde zand met een lol, die je hier zo vaak ziet.

Ons huis vordert, wij zijn nu echt bezig alle beslissingen te nemen die nodig zijn voor de basis . Je zult het wederom niet geloven, maar maandag was ik met Stanley zowat 2 uur bezig met de bespreking over waar en hoeveel stopcontacten er nodig waren. Degene die het aan gaat leggen is politieman, dit doet hij erbij. Hij heeft alle muren gearceerd, en zegt dat alles goed komt….We geloven hierin.!!! Dezelfde dag hebben we alle vloertegels, badkamertegels en sanitair besteld. Dit gaf ook weer veel lol en hilariteit, Tilly, de vrouw van onze gouden Frits, die we nu al missen, adviseerde ons om naar de hoogte van een toilet te kijken, okay wij willen graag luisteren en een doorgewinterd advies opvolgen. Dus we vroegen onze jongens, ga eens zitten op dat toilet zodat we zien of de size goed is…..dat doe je niet in the gambia, on public op een tentoongestelde toilet gaan zitten, dat is not done!!!Weer wat geleerd. Op dat tijdstip belde Mieke van Stanley, die kon per telefoon mee genieten…..Gabrielle wilde graag weten met hoeveel we komen donderdag……Werkelijk je gaat hier af en toe van hot naar haar, soms durven we niet eens onze mails te lezen, je weet maar nooit war er dan op ons af komt.

Vandaag was Jos heel blij, in 3voud kreeg hij het schema door van wanneer de hollanders aan de bak komen met schaatsen. Hoort dit bij overwinteren in the GAMBIA? In dit huishouden wel vrees ik!!!! Vertelde hij me net ook nog dat we morgen PSV live kunnen zien…….Dat wordt onderhandelen, hier is het morgen Independente Dai, daarom is de vrijdag ook vrij, dus een lang weekend voor de Ambiance. Kissera, onze eeuwige loge en zanger heeft een optreden in Brikama, we pikken Mieke, Gerard op bij Frans en Gabrielle, die dan de Kubunehweek afsluiten en veel van elkaar geleerd hebben, later op onze site zullen we hier meer over vertellen. Wat het gaat worden weten we niet, wel is duidelijk dat maandag de vloeren in the watchmenshouse gelegd worden, de tegels liggen in ons appartement opgeslagen, kon er nog wel bij!!! Jikki de zus van LL was hier op bezoek, is inmiddels getrouwd, Pa had het legerhoedje van Jos op, dat is afgepakt door de soldaten, kan en mag hier niet, morgen moeten we daar achter aan, Jos kan en wil het niet missen. Het huis van Jerreh is groot en nog niet af………Mum Manneh heeft leuke creaties gemaakt die ik graag meebreng. De president van Senegal bezoekt momenteel the Gambia, wij genieten nog steeds, maar hebben zo onze bedenkingen soms of het cultuurverschil niet te groot is, we leren veel en wat ook zeker is we hebben nu al genoeg gespreksstof voor het hele jaar als we terug zijn. Lieve allemaal, bedankt voor de reacties, tot gauw online en als je via een andere kant de verhalen wilt lezen adviseer ik graag de site van ons aller Rempie: remcoslop.waarbenjij.nu
Ik ga slapen , de muskieten doen hun best, ik moet onder de klamboe!!!!liefs van hier…..

• 19 Februari 2010 - 13:09

Fons:

Terwijl het hier nog steeds grijs en koud is lees ik dat alles loopt zoals het moet lopen.Wel bedenkelijk dat je je tijd gaat verdoen met het kijken van psv... De O.S. is nog ten daar en toe maar behoed je van teveel onbenulligheid. Voor je het weet ga je ook nog eens het Nederlandse politieke gekrakeel volgen en dan zijn de rapen helemaal gaar. Ga liever op stap met die beunende politieagent.
    Groet van Fons.

• 24 Februari 2010 - 12:02

Frits:

Hallo from holland, Gaat het een beetje daar met de bouw,kunt even je e -mail door geven want dat heb ik niet hier, en die ik had krijg ik steeds terug,hoop dat alles nog op rolletjes loopt en niet te veel problemen, mocht je die hebben misschien kan ik helpen van hier vandaan liefs voor jullie en tot hoors frits en tilly

• 24 Februari 2010 - 20:56

Det En Leo:

Hallo daar in Gambia ishet schaats feest bij jullie ook een beetje in gestort.Wat vinden jullie vrienden daar nu van? Wij hebben er vanacht wakker van gelegen.Maar Swen neemt de draad weer op van de wedstrijden dus op naar de ploegen achtervolging.Jullie gasten zijn weer vertrokken zal wel stil zijn.Wij gaan hier het voorjaar in het is al acht graden dus dat is al weer lekker.De tomaten zijn alweer gezaaid.Gr van ons

• 25 Februari 2010 - 19:13

Tineke:

daar gaat ook alles naar wens lees ik zo wij zitten ook psv te kijken shit 2-1 ik zeg tegen tess wij gaan zeker n keer naar gambia hier is verder alles goed alles en iedereen nog verliefd en wat ook beter is het weer +10 in plaats van -10 graden dus dat gaat ook de goede kant in nu hou ik op want ik vind t voor mijn doen dat ik al heel wat heb getypt heel veel groeten uit spoordonk

• 26 Februari 2010 - 01:04

Els:

Weer helemaal bij!
    Hebben jullie de gemiste gouden plak ook uit kunnen leggen aan onze Gambiaanse vrienden?
    Reacties komen niet altijd aan blijkbaar...heb ik ervaren! Hiermnee hernieuwde poging!
    Liefs, groetjes.
    Els

• 06 Maart 2010 - 11:53

Ricus:

Als erkende Olympische teeveejunk doet het me genoegen dat Jos in de hitte van Afrika het Olympische vuur probeert over te dragen aan zijn Afrikaanse vrienden. Het lijkt me onbegonnen werk maar het levert genoeg vermakkelijke momenten op. Het afkicken is nu weer begonnen en het volgende evenement staat al weer voor de deur het WK voetbal in Zuid-Afrika. Dat moet de mensen in Gambia toch wel iets meer aanspreken. Alhoewel Gambia zich niet heeft geplaatst voor de endronde van het WK. Voetballen doen ze overal, lange baan schaatsen alleen in Nederland.
    Wees gegroet,
    Ricus