ooit een huis gebouwd? - Reisverslag uit Bakau, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu ooit een huis gebouwd? - Reisverslag uit Bakau, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu

ooit een huis gebouwd?

Door: jos en

Blijf op de hoogte en volg jos en mieke

27 Februari 2010 | Gambia, Bakau

Ooit een huis gebouwd????

Wij niet, zeker niet in afrika en zeer zeker niet in Gambia. Maar we doen een hoop ervaring op. Je geduld en invoelingsvermogen wordt heel erg op de proef gesteld. Jullie maar denken dat wij hier rusten of veel vrije tijd hebben, vergeet het maar. We maken alle facetten van bouwen mee, we zijn niet deskundig, onze steun en toeverlaat zit in Nederland in de kou, we struggelen wat af……Zo dat moest er even uit. Degene die ons goed kennen weten dat Jos alles meet, weet en berekend. Als er een ding is wat we heel goed geleerd hebben is dat dit hier niet werkt. Je kunt berekenen wat je wilt, het klopt nooit!!!! Jos nuanceert het nu:”Rekenen en berekenen natuurlijk nog steeds belangrijk is maar dat soms de ondoorzichtige logica van de Gambianen je daarbij in de weg kan zitten”. Het huis voldoet b.v. aan alle maten die afgesproken zijn maar een tegel in de lengte of de breedte leggen bepalen de tegelzetters duidelijk zelf. De gevleugelde uitspraak “That is normal”komt er dan aan te pas.
Ook een andere hobby van Jos geld vergt (voor hem) een forse krachtmeting. Het is constant onderhandelen, afwachten wat betreft de kwaliteit en dan toch het gevoel overblijven dat je teveel hebt betaald. Maar goed per saldo zijn we natuurlijk nog steeds bijzonder goedkoop uit.

Een lamp geplaatst aan de zijkant van een paal, is bijna godslastering, dat doe je boven op een paal.De vraag of de verf afwasbaar is weet men niet, je maakt de muren niet schoon. Je schildert elk jaar na het regenseizoen. Wij willen er niet aan denken dat we hier jaarlijks aan het schilderen zijn…..
Een draadje los wat je gesoldeert wilt hebben, lost men op met een secondelijm!!!!Daar hebben we toch maar een stokje voor geschoten. Als je een keuze hebt gemaakt voor iets, moet het vaak nog besteld worden, garanties dat het er komt is vaak vaag, het komt met de container, je weet hier nooit wanneer die arriveert. Betalen moet wel….
Als je tegels betaald hebt ben je uiteraard de eigenaar, dus de vervoerrisico’s zijn voor de koper, je kunt het bedrijf wel vragen om de tegels door hun eigen chauffeurs te laten bezorgen op jouw compound maar ze kunnen niet garanderen dat ze voorzichtig rijden. Dat is nog eens een garantieregeling!!!!!

Genoeg daarover, we bezochten ook weer ons Bunjaiduproject, het water is aangelegd en prikkeldraad wordt aangebracht bij de omheining. We moeten steeds met de ferry reizen, dat vraagt wachttijd, maar we hebben er iets op gevonden, kleine bootjes varen op en af met de lokale mensen die de ferry niet kunnen betalen, wij doen dat ook voortaan. Remco en ik werden door een grote sterke Gambiaan vierkant opgepakt en naar de boot gedragen, Llamin en Moses mochten in zijn nek klimmen,mannen mogen dat!!

• 27 Februari 2010 - 11:16

Jan En Joke:

Nou, we hebben jullie verslag weer gelezen. En we merken wel dat er veel bouwstrubbelingen zijn. Maar goed, we hopen dat dat allemaal goed komt en dat jullie daar een heel fijn huis gaan krijgen.Dan komen we misschien een keertje! Verder nog hele fijne weken en tot ziens. liefs van ons.