what is going on? - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu what is going on? - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu

what is going on?

Door: jos en mieke

Blijf op de hoogte en volg jos en mieke

27 Februari 2012 | Gambia, Brusubi

What is going on????

Vanalles staat er te gebeuren, team Boal en de Keienbutsers zijn bijna in Gambia, ze rijden met auto’s vanuit Nederland naar hier. De auto’s worden geveild, de opbrengst daarvan komt ten goede voor onze Stichting. Hun keuze is gevallen op het Healtcenter van Frans en Gabrielle, zie onze site www.stichtingwwtoegankelijk. We hebben de mannen uitgenodigd voor een onvervalste gambiaanse barbecue, met scrimps……Normaal gaan we hiervoor naar het strand, maar deze keer is The blue house de lokatie.

The blue house is ook inmiddels weer in de ban van een huisdier…..we hebben een turtle, eentje die in zoetwater vertoeft en kan wandelen op ons gras. Solomon bracht hem mee als cadeau, hij was dit weekend in Kubuneh. Hij zit inmiddels in zijn examens en hoopt binnen 2 maanden klaar te zijn. Knap van hem. Hij studeert erg veel,maakt lange dagen….Maar verblijft hier met zoveel plezier, hij zingt er zelfs liedjes over.

Ik ga wel vertellen hoe de schildpad heet, LL2, waarom, dat weten insiders wel……!

Secrets, dat woord kennen we nu ook, ik heb secrets over mijn kookkunsten( pas soms dingen toe, als ik die vertel lusten ze mijn eten niet)….maar ook al onze jongens van het familyteam hebben secrets. Mooi om te volgen, soms zo overduidelijk wat er gaande is, maar niet bespreekbaar. Hier wordt veel met de mantel der liefde bedekt zullen we maar zeggen, voor ons is dat soms erg moeilijk, we zin zo straight, rechtstreeks in communiceren, hier heb je dat niet.Het geeft nogal eens communicatieproblemen, soms noemen Jos en ik het hypocriet, maar het hoort hier bij de cultuur .Hand boven het hoofd houden zou ook een goede omschrijving zijn!

We gaan bezoek krijgen, Jos zijn broer en zus komen met partners om ons stulpje te bekijken en wat Gambiaanse sfeer te proeven, na 5 dagen komt EINDELIJK Remco………..Alleen reist hij als ervaren gambiareiziger naar ons toe, we zijn allemaal blij, dan is ons team eindelijk compleet en hoeven we niet meer uit te leggen wanneer hij komt, hij is er dan gewoon……
Where is Remco, where is mij husband??? Dat soort vragen!!!!!!
Als Remco er is gaan we het nog heel druk krijgen, volgens Cees, die een container stuurde kunnen we onze 2e zending op 5 Maart verwachten, 79 bananendozen, gevuld met 120 schoenendozen voor kinderen hier in Gambia, gemaakt door kinderen uit Leende, In de schoenendozen zitten spulletjes voor kinderen die erg gewild zijn, ook een foto van het nederlands kindje dat het gemaakt heeft. We gaan ze wegbrengen, ik heb inmiddels een lijst met namen en leeftijden van allemaal bekenden voor ons. Remco en ik gaan dat doen, dat wordt sjeezen…en vooral genieten, er is niets leukers dan blije kindergezichtjes….We gaan dat doen met de jeep, eindelijk is alles geregeld , we hebben nummerplaten etc. , Ik ga de jeep leuk aankleden zodat het een herkenbare auto van de Stichting wordt. We hebben nog stickers met ons logo, van Norbert.

Via Linda een collega lazen we opmerkelijk nieuws, wij zij uiteraard trots op onze stad, de lichtstad in Brabant. Hier is Banjul dat, volgens Laminneke, klopt ook wel een beetje, rondom het verblijf van de president is ook veel licht aangebracht, zijn arch zou volgend jaar best toegepast kunnen worden in de Glowroute!!!Maar we lazen op facebook, (we kijken en lezen daar geregeld, contact met Amerika, waar mum manneh nu is, haar dochters en zus wonen),dat je in Eindhoven voortaan 24 uur per dag uit een automaat ondergoed kan kopen….Ik moest er erg om lachen, vertaalde het aan de jongens, ze begrepen de humor echt niet. Moet ik er wel bij vertellen dat mannen hier alles in de was gooien maar nooit hun onderbroeken, die wassen ze zelf, tijdens het douchen, ons handdoekenrekje hangt er vol mee, handdoeken hang je over de deur, klemt wel een beetje als je hem dicht doet, ontwricht het een en ander, maar dat mag de pret niet drukken.

Als laatste wil nog even vertellen dat laminneke zijn dessert vanavond noemde: “ the best dessert ever”,
Pannenkoek, met ijs en kersen………..ik vond de kersen in een supermarkt. Llamin wilde yogurt, zijn favoriete dessert, maar na overreding proefde hij het en kon enkel toegeven dat het heerlijk was. Moses en Solomon, eten en proeven alles, olijven kaas, maakt niks uit….

Ik begreep dat het in Nederland ook mooi weer was, fijn , hier wordt het steeds warmer, vandaag was het bloedheet, met een zwoele avond, veel voetbal en veel bezoek…….groetjes van ons allemaal……

• 28 Februari 2012 - 08:48

Sebas:

Hoi Mieke en Jos, wat fijn weer om even mee te mogen kijken, leuk! Klinkt weer bijzonder en speciaal, leven op z'n Gambiaans! Benieuwd wat jullie ons straks weer kunnen leren. Hier gaat ie ok, de carnaval was gezellig. Nu is iedereen verkouden, maar de vogeltjes fluiten al weer en de lente komt eraan! LIeve groetjes, Sebas!

• 28 Februari 2012 - 14:52

Jolanda:

Hoi Mieke je leeft hier nog lekker voort via de pc alleen we missen nieuwe foto's om te laten kijken.
    carnaval hebben we allen overleeft we hebben de optocht in Lieshout gekeken lekker met de bus met koffie lekker warm zitte dus nie verkeerd.
    hier gaat alles lekker door op maandag gaan er nu 4 mensen mee zwemmen en deze week zijn we naar de boerderij gegaan om te kijken of dat iets is voor sommige van hier dus ut lupt ut lupt al word je wel gemist.
    groeten uit Eindhoven van ons allen

• 28 Februari 2012 - 17:51

Frank Nanning:

Hoi Mieke, Jos........ leuk om jullie verslagen te lezen. Was enigszins verbaasd dat er dus meerdere organisaties zijn die met wagens naar Gambia rijden. Amsterdam Dakar en Tilburg Gambia.... Hoop dat Remco heelhuids aankomt. Fijne tijd nog. Groeten aan Frans en Gabrielle. Frank