spirits in me! - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu spirits in me! - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu

spirits in me!

Door: jos en mieke

Blijf op de hoogte en volg jos en mieke

21 Februari 2012 | Gambia, Brusubi

Spirit in me…..


Ja wat is dat nu weer, ik ga het uitleggen……vandaag bracht Laminneke een 8tal horens van een geit, van een koe mee, het was een gift van zijn vriend Ousman, de zoon van Nenneh de batikvrouw.Een aantal jaren gelden kreeg ik van hem mijn eerste hoorns, net na Korethe(Suikerfeest) lagen ze te slingeren op hun compound. Ze hadden een schaap geslacht, dit was restafval. Voor de insiders van ons, ze hangen te pronken boven ons bed in Eindhoven.
Hij is blijkbaar mijn enthousiasme nooit vergeten en spaarde door voor mij. Helaas weet ik sinds een paar jaar dat invoeren van dit soort dingen wettelijk verboden is, dus ik durf het niet meer mee te nemen. Geen probleem, we doen hier wel meer rare dingen rondom ons huis w.b. decoratie, dit kan er wel bij. Ik ga ze hangen aan een muur. Llamin keek me raar aan toen ik het vertelde, hij zei dat de mensen dan gaan denken dat ik de SPIRIT in me heb…..Dat klopt toch ook aardig, al mijn spirit pas ik hier toe, ik poets, verf, kook met gambiaanse mannen. Dat getuigd van Spirit…toch????

Solomon gebruikt zijn spirit om zijn studie te beeindigen, door zijn ziekte was hij ver achter, maar hij studeert geweldig, ook handig dat hij nu een personal teacher in het huis heeft. Vrijdag beginnen zijn examens, toi,toi,toi!
We lazen op prikbord gisterenavond dat een meisje uit Serakunda geen medikatie meer had, we hebben haar gelijk gebeld, Solomon bezocht haar vandaag al, heeft haar bloed gelijk getest en haar van advies voorzien m.b.t. pilinname. We zijn trots op hem, hij weet heel goed met zijn situatie om te gaan, heel vanzelfsprekend helpt hij haar hier dan.

Moses inspireert iedereen, hij houdt samen met mij zo van tuinieren, het ziet er hier geweldig uit, de blauwe winde is onze specialiteit, prachtig al die blauwe bloempjes. Moses vertelde ook dat je soms in de zee moet gaan zwemmen, nodigde me uit, zout water is goed voor je huid. Op mijn vraag of hij kon zwemmen vertelde hij dat hij zijn eigen stijl heeft, of hij zwemt als een DOG, of hij zwemt als een FROG.

Saba Een buurjongen kwam wat later vanochtend, hij werd wakker WHEN THE TIRED WAS OUT HIS BODY…I WAKE UP vertelde hij!!!!!

Wij zijn nog lang niet tired van hier, we genieten van de dingen van de dag, vanmiddag zaten we allemaal in de afrikaanse hoek, (lees zandplek, met swing en oude stoelen) hier gooien we de peuken gewoon op de grond, we vegen het s’morgens met een lokale veger. Daar groeien ook de bananen, we hebben al 2 trossen geplukt, 2 zijn bijna goed…..Anu onze buurvrouw bracht spontaan een lunch, ze kookte BENECHIN voor ons, rijst met groente en vis. We eten dat allemaal uit een schaal, heerlijk.

Nee we zijn op de helft maar komen nog lang niet terug,

Graag groet ik iedereen, met veel spirit, je hoort van ons……

Lieve groetjes van ons allemaal, speciaal Tess, ze zagen je outfits van Carnaval, keken hun ogen uit, jij als pauw!!!!

Sebas de kleren van oom, worden op dit moment op llamin en laminneke na gedragen door allen, ze noemen dit de gentlemenstyle…Voor solomon zijn het kleren om naar de kerk te gaan, zondag ga ik met hem mee, wil ik wel eens ervaren hier…..



  • 22 Februari 2012 - 02:00

    Sebas:

    Mooie kijk weer in jullie leven! Fijn! Fijn van kleren, ga het morgen aan tante vertellen! Besos besos!

  • 25 Februari 2012 - 17:31

    Jacq.:

    alles nog goed in JULLIE landje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

jos en mieke

gambia is ons moederland,we overwinteren er om dicht bij onze dierbare vrienden te zijn....we gebruiken onze tijd om de doelen van onze stichting na te streven. Wereldwijd toegankelijk is een breed,veelzijdig begrip wat zeker toepasbaar is in Gambia, voor de kinderen voor een healtcentrum en voor onze vrienden.......

Actief sinds 05 Juni 2008
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 174765

Voorgaande reizen:

27 December 2013 - 29 Maart 2014

Vol verwachting

30 December 2012 - 25 Maart 2013

thuis in the blue house

Landen bezocht: