examen - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu examen - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu

examen

Door: jos en mieke

Blijf op de hoogte en volg jos en mieke

10 Maart 2012 | Gambia, Brusubi

Examentijd.

Solomon ,ooit was hij in Nederland voor een hartoperatie, wij waren het gastgezin,vertoefd veel en graag bij ons. Hij had op school achterstand, maar hij heeft zo hard gewerkt dat hij nu in zijn examentijd zit. Hij studeert wat af, welliswaar op hele gekke tijden, als voorbeeld hij gaat om 24.00 uur naar bed, staat op 2 uur weer op, en slaapt van 5uur tot half zeven……Soms zie ik op de laptop dan dat facebook is gebruikt, hahaha. Jos geeft hem bijles, maar met wiskunde moest hij het ook af laten weten, gelukkig kwam Wil ( de jongens noemen hem William) de man van de zus van Jos, maar very important the brother from ELS. Wil heeft echt serieus met Solomon gezeten, alles om hen heen bestond niet, ze waren zeer geconcentreerd aan het werk….het heeft Solomon erg geholpen zegt hij. Hij vertelde zelfs, als mijn leraren waren zoals Wil, oh wat zouden wij slim zijn…Bedankt Wil.

Solomon zat vanmiddag ook op zijn praatstoel was aan het vertellen wat hij allemaal zag in het ziekenhuis, hij verteld het als een 20 jarige (bijna) met een eigen interpretatie….ongelooflijk wat een gambiaan denkt als hij dingen waarneemt in een hollands ziekenhuis. Hij heeft een man gezien met een wond, die was zo groot als heel je buik, hij zag zijn longen en pancreas!!!!De dokters waren er met machines aan het werken, na navragen bleek het een man met een stoma te zijn, die verzorgd werd.
Hij vertelde nu ook zijn ervaring met het darmenonderzoek….de pijp die in zijn mond ging was heel groot,hij was boos vertelde hij, ze vertelde dat het een smalle pijp was. Hij vroeg zich ook af of dat dit wel nodig was…Nu vraagt hij zich af of hij niet terug moet om een check te hebben. Wij hebben geen antwoord, maar het is zeer zeker een hele impact waar hij mee geconfronteerd is.

Met onze andere vrienden kan hij het heel goed vinden, ook Berry de broer van Jos heeft een grote indruk achter gelaten, voor insiders(onze ber), hij heeft veel verstand van voetbal vinden ze hier en een hele aparte manier van humor.
Sorry Ineke en wilhelmi, maar de mannen hebben zoals altijd hier de grootste aandacht, wij vrouwen moeten het van andere dingen hebben.Hahaha.
Onze enige vrouw Mariamme heeft een begrafenis in the cassamas, dinsdag ze daar naar toe gegaan, et haar kleine Sulamon, tot op de dag van vandaag is ze niet terug.Ze heeft vergeten dat ons te vertellen, , hoeveel dagen dat zal zijn. We zitten dus met een probleem, onze kok, cleaner en degene die de Laundry doet is er niet. Een keer raden wie daar nu mee bezig is!!!!We zijn als familieteam erg creatief, doen het samen, maar ik coordineer,( heerlijk dat ik ervaring heb op andere plekken)

We eten dus al 4 dagen eten wat ik klaar maak, het is met een hollands tintje, maar ik probeer er altijd een gambiaanse kwinkslag aan te geven…Ik noem dat “mijn secret” simpel een maggiblokje van hier er tussendoor en het geeft een herkenning. Onze vrienden eten met smaak, ik mag van hen wel een restaurant beginnen, ze willen de business wel met me oppakken….Mooi niet, als er een ding duidelijk voor me (ons) is, wordt niet financieel afhankelijk van Gambia..We blijven het lekker mixen, veel hier even daar, de volgorde kan ooit veranderen.

We waren op het plot van Laminneke, we zijn zo trots, het zag er goed uit. Laminneke heeft de fence klaar en heeft het advies van Jos gebruikt. Mooi om te zien. Laminneke is nu klaar en daardoor weer veel bij ons, heerlijk, na zoveel jaren is dat heel vertrouwd. Een doorzetter ….

Llamin is altijd hier,na een goed gesprek, dat is hier af en toe ook nodig, is het weer als vanouds. Hij tegelde vandaag een drempel, als hij niet meer voetbalt, wil hij graag een builder worden. Wel artistiek, dat zit wel in hem. Llamin is ook een muurschildering aan het maken, hij doet er op zun”llamins” zijn tijd over, maar we hebben straks het coconuteiland binnensmuurs.

Musa was er even niet, wil graag het dak repareren op het huis in Farato, we ondersteunen hem daarin, maar zijn maatje Remco is nu hier en volgens de takenverdeling binnen ons familyteam is Musa degene die Remco helpt. Remco is gewoon ook weer thuis, we komen later ( Anja ,op 31 Maart), weer in Nederland aan.Maar daar denken we voorlopig nog niet aan, we gaan zondag naar een markt, spullen verkopen voor de stichting……ha,haha, hier kan het dus ook!!!We hebben gezamenlijk plannen gemaakt, we nemen plantjes mee die het hier goed doen, het zaad komt uit Nederland….de markt wordt vaak door Nederlanders bezocht die hier wonen….Solomon heeft 5 asbakken gemaakt, heel creatief, Kissema zingt liedjes tegen betaling, hij overweegt Remco te vragen mee te zingen, ik raad dat af, rem is een scheet, maar zingen dat kan hij echt niet!!!We gaan ook met verf en kit….hollanse kit, gambianen kennen het maar gebruiken het niet, vandaar.

We hebben ook heel veel tormesjes, onze kleermaker gaf ik er een, maar na even vroeg hij of ik een scheermesje had, dat is more easy. Die gaan ook voor de verkoop.Zondag is het zover, later meer daarover.
Op prikbord Gambia lazen we dat onze verzending op zaterdag op plaats van bestemming is, we halen na een telefoontje 70 dozen op….met gevuld met schoenendozen, gevuld, versierd door Nederlandse kinderen voor een gambiaans kindje. Remco en ik en al onze vrienden gebruiken de restant tijd voor het brengen van deze dozen, 120 schoendozen, gevuld met bruikbare spullen. Mij lijkt het enig, ik hoop dat we het gaan redden….later meer…


Annelies de zilversmid werkt aan je armband, Bea we missen je mails, alles goed??Anna alvast van harte gefeliciteerd, 61 , een hele leeftijd, Tante Corry hebben we gebeld, Laminneke herinnerde me eraan, hij weet dat inmiddels na zoveel jaar.

Laatste tip…Remco schrijft ook, met zijn eigen humor, leestip:remcoslop.waarbenjij.nu

Fijn weekend allemaal, goei weer, wij hebben het hier ook, warm maar niet zo bloedheet….

Ik hoor net van Musa en Solomon dat ze de pannenkoeken erg waarderen die ik maak, vooral de kersen (ja ik vond ze hier uit een pot), doet me goed, we gaan meer uit proberen…..liefs Mieke



  • 10 Maart 2012 - 06:47

    Wilhelmi:

    Ik vond het geweldig! Jullie hebben het daar goed voor elkaar en doen goed werk. Doe de jongens allemaal de hartelijke groeten. Geniet van jullie laatste weken daar.

  • 10 Maart 2012 - 06:50

    Wilhelmi:

    Bedankt!!!

  • 10 Maart 2012 - 07:53

    Sebas:

    Hee wat leuk weer om te lezen! Super! Geniet met volle teugen! Bijzonder zo'n inside belevenis. Zijn de FC skiete Willie shirts al op een bestemming gekomen? Ben erg benieuwd! Hier gaat ie bet goed, ons pap wordt maandag 19 geopereerd in academisch ziekenhuis in België, spannend! Dus als je kaarsje op wil steken, super! Geniet mucho en tot in april! Ik ben er dan de hele maand nog. Saludos y abrazos!

  • 10 Maart 2012 - 14:29

    Anja Bogaars:

    Het gemixt koken mag je hier ook wel een keer doen. Lijkt mij leuk, om wat te proeven van het Gambiaans eten.
    Over een week of 4 zien wij jouw weer en dan kun je hier wel een keer koken.

    Groetjes : Anja Bogaars

  • 10 Maart 2012 - 16:49

    Ineke D.:

    De buurman Jan belde ons met de mededeling dat de monteur van jouw rolstoel nog steeds niet is geweest.
    Geniet nog van jullie laatste weken en groetjes aan iedereen in huis.

  • 11 Maart 2012 - 10:42

    Jacqueline:

    Ha lieverds,
    alles nog onder controle daar hihi
    we zijn jullie nog niet vergeten daar, het was een hele ervaring en ik denk nog vaak aan onze tocht naar de andere kant van de rivier ,op de schouders van zo,n stoere kerel(tje)...
    Nog even en jullie komen alweer terug naar holland,wat zal dat weer wennen zijn..
    geniet nog volop, en doe de hartelijke groeten aan de boys en marianne,.
    Ik hoop dat Lamineke al iets heeft gehoord over zijn brief..
    Liefs Theo en Jacqueline

  • 11 Maart 2012 - 18:50

    Annelies En Karin:

    Hoi Mieke, we zitten hier jouw verhaal te lezen en Annelies is benieuwd hoe de armband eruit gaat zien!!! groetjes aan Jos en Fato!

  • 12 Maart 2012 - 11:50

    Annie:

    Regelmatig lees ik jullie verslagen.
    Ik hoef er eigenlijk niet naar toe om te weten hoe fijn het in Gambia is.
    Maar voor mij denk ik veeeeeel en veeeel te heet.
    Wat gaat de tijd toch snel. Nog 'n paar weken en dan komt jullie terugtocht er al weer aan. Blijf nog even lekker genieten.
    Heel veel plezier en de groetjes aan iedereen.

  • 12 Maart 2012 - 16:47

    Els:

    Ik ben wel zeer nieuwsgierig hoe de markt is geweest. Volgens mij met veel lol! Ik zie het helemaal voor me!
    Benieuwd dus naar het volgende deel.
    Ja...goed idee voor morgen...pannenkoek met kersen, vandaag hou ik het hier thuis maar op hollandse pot met worst.
    Groetjes!! Els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

jos en mieke

gambia is ons moederland,we overwinteren er om dicht bij onze dierbare vrienden te zijn....we gebruiken onze tijd om de doelen van onze stichting na te streven. Wereldwijd toegankelijk is een breed,veelzijdig begrip wat zeker toepasbaar is in Gambia, voor de kinderen voor een healtcentrum en voor onze vrienden.......

Actief sinds 05 Juni 2008
Verslag gelezen: 440
Totaal aantal bezoekers 174716

Voorgaande reizen:

27 December 2013 - 29 Maart 2014

Vol verwachting

30 December 2012 - 25 Maart 2013

thuis in the blue house

Landen bezocht: