sorry - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu sorry - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu

sorry

Door: mieke en jos

Blijf op de hoogte en volg jos en mieke

15 Februari 2009 | Gambia, Brusubi

Sorry,sorry sorry…….

Je gaat naar Gambia en je denkt we schrijven wekelijks een stukje op onze site. 2 maanden lijkt lang en je verwacht dat je tijd genoeg hebt. Zeker als je beslist om wireless te nemen….
Nu voor beiden gelden andere normen hier. De tijd vliegt……….en connectie hebben is een ander probleem. We proberen het trouw om even de mail te checken, maar helaas Gamtel heeft problemen, de provider, dus wij ook.
Ik, we zijn nu in word aan het schrijven en als we dan even “on-line” zijn knippen en plakken we.
Jos is nuchterder, die heeft het opgegeven en geniet van de zon met een heerlijk boek.Ik nog niet, maar het moet niet te lang meer duren,of ik geef het ook op, Remco is de grootste doorzetter, hij schrijft trouw en gaat naar het internetcafé. Dus ik verwijs graag door: remcoslop.waarbenjij.nu
Op dit moment is Fons bij ons, heel fijn, heel vertrouwd en hij past helemaal in de familie. Zo voelt het voor ons, met de beiden laminnen en Remco.
Het is hier af en toe een echt pubergezin, met langslapers, alles kwijt, teveel was, grote eters, en de gambiaanse manier van werken. Ik kan er inmiddels een boek over schrijven, Twee culturen die een gezin runnen!!!!!Het is ook vaal lachen en heel simpel denken, vooral niet vooruit denken, gewoon ad-hoc en korte termijn denken is voldoende hier. Soms maakt het je gek, maar heel vaak denk ik, wat zijn wij veel kwijt en doen wij druk, gehaast en alles planmatig.
Voor degene die het nog niet weten, volgende week zaterdag vieren wij nogmaals Jos zijn 50e, hij weet van niks, er zijn grootse plannen,maar het regelen zal volgende week zaterdag beginnen, wij maken ons hier niet meer druk over, we zien wel, dat gevoel hebben we inmiddels. Plannen maken moet je hier vooral niet doen, het loopt altijd anders dan je denkt, het is verspilde energie. We hebben inmiddels zo ongeveer alles weggebracht wat we verzonden hebben per container, het is aandoenlijk hoe blij met is, met het feit dat je iets belooft en het ook daadwerkelijk doet. Echt alles is aangekomen. Nene de buurvrouw van laminneke heeft haar djantings, ze batikt en had hierover gehoord, de Aziatische manier van batikken. Ze wil dit gaan toepassen op haar ontwerpen die ze maakt. Nene heeft een shopje aan de kust waar ze verkoopt, batikt met minimale middelen. Haar kinderen thuis werken hele dagen om de voorraad op peil te houden.
We bezochten Alasana ook weer, hij kreeg een rolstoel, hij is niet meer afhankelijk van vele vrienden die hem vroeger duwden. Hij was alleen thuis, maar binnen no-time was het halve dorp uitgelopen en op de compound. Het was een warm weerzien.
Bij Marga is et altijd een beetje thuis komen, vertrouwd en vol bewondering voor haar werk, ze is en blijft de motor van Berending in onze ogen. Heel indrukwekkend wat daar gebeurd in deze gemeenschap.
Bij Vader Manneh, was het een warm ontvangst, mijn speciale vriendinnetje, was zo blij me weer te zien. Wonderbaarlijk ze was 3, 2 jaar geleden dat ze me voor het eerst zag, als ik daar ben wijkt ze geen minuut van mijn zijde, ze is de dochter van een broer van de vader van llamin. Kun je het nog volgen, de familieverhoudingen zijn hier soms niet volgen.
Alles en iedereen is een brother of sister. Je vader kan meerdere vrouwen trouwen ,vandaar.
We brachten hier een wood-cutter, een moterzaag op verzoek.
Natuurlijk hebben we ook de mum van Llamin bezocht in Bakau, de stofjes en garnituren waren meer dan welkom voor haar shop. De tante van Llamin was blij met de kleren van Annie.
Ook mag ik niet vergeten dat de babykleren voor de tweeling heel welkom waren, Joke nogmaals bedankt. Een tweeling wordt hier meestal Adam en Awa genoemd, Adam en Eva voor ons.

Eigenlijk moet ik nu alles beschrijven, als ik terugblik is er heel veel waarvoor ik moet bedanken, want dankzij jullie allen op welke manier dan ook, ontmoeten wij zoveel moois, dus een welgemeend bedankt voor allemaal.

It’s nice to be nice is hier een gevleugelde uitspraak en het is waar, met zijn allen kunnen we toch wat meer welbevinden realiseren en dat is fijn heel fijn en maakt ons overwinteren heel speciaal.
We genieten volop, hebben inmiddels een bus voor ons zelf en kijken rond voor grond, praten over een te bouwen huis…………wordt vervolgd.

Heel veel liefs van ons allen

• 17 Februari 2009 - 19:22

Leo En Det :

Hallo Mieke en Jos wat lees ik nu? Word er toch weer gekeken naar grond voor een huis of zo iets.Dat is toch wel verassend.Bedankt voor je kaart dat je dat allemaal geregeld had voor je weg ging.Veel plezier met Mieke en Harrie daar en Jos nog maar een keer zijn 50 jaar vieren.Het kan niet op .Wij gaan lekker naar carnaval en zullen er van genieten nog een paar fijne weken daar GR DET en LEO