connectie - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu connectie - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu

connectie

Door: mieke en jos

Blijf op de hoogte en volg jos en mieke

18 Februari 2009 | Gambia, Brusubi

Zomaar wat bevindingen……

Ooit een cheque ingewisseld in Gambia ik wel, diverse malen, geen een keer was hetzelfde…….de deur wordt door een bodygard geopend, je mag gaan zitten op een soort van ‘wachtkamerstoelen”,als het je beurt is en je zegt waarvoor je komt ,kan het zomaar gebeuren dat iemand er tussendoor komt met haar of zijn persoonlijke verhaal. Privacy is er niet bij. Als buitenlander moet je je paspoort overhandigen, er wordt een fotokopie gemaakt, dit is een taak van de body-gard, die misschien wel een boekje leest of met zijn mobiel bezig is. Na veel overleg met anderen die allen de computergegevens lezen, krijg je je geld, dat is veel papierwerk, verpakt in elastiekjes en komt gewoon uit een la, achter de desk…..
Het kan ook zijn dat je bij moet betalen om je geld te krijgen, of niets krijgt omdat het tijd is om te bidden, dan sluit de bank….
Kortom ik heb er al veel uren door gebracht in die bankgebouwen, voor de foundation moeten we er zijn.

Fatou is bij ons om 2 keer in de week mij te ontlasten met de was en ze kookt Afrikaans dan. Lieve leuke meid,kookt erg lekker, voelt zich thuis bij ons, dat merk je ze doucht zich in ons huis, gebruikt mijn handdoek, mijn slippers aan haar voeten.

1 en 1 is 2 bij ons, hier niet als je 2 dingen tegelijk uitlegt beklijft dat niet, je moet echt maar 1 ding tegelijK vragen ,ik geniet hier inmiddels van, het maakt het leven veel simpeler. Het is wel wennen omdat je aan te leren, maar geloof me heb je het eenmaal door dan word je een stuk relaxter. Voor de vrienden die Fons kennen, hij was gelijk ingetuned, no problem voor Fons.

Valentijndag was heel bijzonder voor ons, Stanley proficiat met 37 jaar….we gingen naar een concert van Youssou n’ Dour, een senegalese zanger, die ik ook in Nederland bezocht, was achter het stadion. Vorig jaar waren we bij Morgan Herintage in het stadion, onvergetelijk met veel rasta. Nu waren we bij de gentlemens………zo noemde llamin ze,inderdaad een ander publiek, de tickets waren ook veel duurder. De gentelmens hebben veelal een baan, lees geld, je zag dat aan de kleding van hun partners, veel blote benen, mooie stijlvolle jurken, weinig stof, genieten aldus Fons die er ook bij was. De muziek was geweldig, maar geef mij maar de rasta’s!!!!!
We hadden in huis ook wat perikelen, niet van ons maar door invloed van buitenaf, maar dat blijft binnenshuis, is niet voor op de site!
Fons denken dat hij zijn pubergezin ontvlucht, zat hij er hier middenin, zijn middagslaapje werd erdoor verstoord.

Graag wil ik Det heel hartelijk feliciteren en Hans voor morgen een hele fijne dag, eet smakelijk als je uit eten gaat, ik pak hier een borrel op je.
Stanley en Mieke, we hebben er zin in , we komen jullie halen op de airport, lief als jullie zaad mee brengen voor Berending…………….

Voor allen heel veel liefs, speciaal voor pa en ma dankers, nog 2 weken en een beetje, maar geloof me, Jos is hier helemaal blij!!!!!!!!!Ik ook.

Tess laminneke wil met je mailen
Houdoe

• 18 Februari 2009 - 09:04

Sebas:

Hola! Leuk om weer van jullie te horen! Bijzonder om zo deelgenoot te worden van het bijzondere, dagelijkse en niet-dagelijkse leven in da Gambia. Have fun en kijk uit naar jullie verhalen! Groeten van Sebas

• 24 Februari 2009 - 10:26

Mieke:

hoi bedankt voor het doorgeven van de bill,s
    leuke verhalen vanuit Gambia kom binnenkort op
    de koffie!!!!
    heel veel groetjes uit Erp