program - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu program - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu

program

Door: mieke en jos

Blijf op de hoogte en volg jos en mieke

03 Maart 2009 | Gambia, Brusubi

Program!!!

Overal en heel vaak heb je hier programs….Jos zijn feest was ook een program, tot de dag van vandaag hoor je hoe “nice”het program was. Dat LLamin er niet was heeft ook veel teweeg gebracht, een familielid niet aanwezig dat kan niet.Iedereen is ook heel blij dat er weer contact is. Ruzie maken doe je niet hier…We hebben geen alkola op bezoek gehad, normaal als er toestanden zijn hier met families komt er een afvaardiging van dorpsoudsten die komt praten, veelal lost het zich dan op. Deze laatste week staat in het teken van afscheid nemen, traditiegetrouw brengen we dan een zak rijst en een container palmolie voor “onze families”.

Frans en Gabrielle komen dinsdag nog op bezoek, ze eten mee, leuk, zijn net terug van een maand Mali, we zijn benieuwd naar de verhalen.

Gisteren zijn we naar mijn lievelingsmarkt geweest in Brikama, we hebben vanalles gekocht om straks in oktober een Gambiadag te organiseren op Remco, s werk, Remco heeft hier bericht gekregen dat het goede doel van dit jaar onze stichting is.
We maken dan typische dingen van hier om te verkopen, baobabjuice ( 5 cups baobabvruchten ) hebben we gekocht. Een cup is in dit geval een oud blik wat als meetmateriaal dient. Moses, een vriend, werkt af en toe op de baobabbeach, raapt alle vruchten daarop en levert die aan voor ons. Hij wil op deze manier laten blijken hoe blij hij is om weer naar school te gaan. Hij zoekt ook grote schelpen, die gebruiken ze hier voor asbakken, brengt deze ook, de geur is dan nog vers (vislucht) maar de zon is er dan om dat te doen verdwijnen.
We gaan ook gambiaanse ijsjes maken, klein plastic zakje gevuld met siroop, mierzoet, je bijt er een puntje vanaf en zuigt het leeg… Geloof me als het bloedheet is is dit heel lekker. Jos vindt het ook heerlijk, wel moeilijk eten voor hem!!!
Ook heb ik nieuw stof gekocht omdat Lamin (de watchmen) nu erg fanatiek aan het naaien is, iedere dag maakt hij iets nieuws, gisteren een typisch gambiaans mannenpak, met veel borduurwerk, hij heeft werkelijk in een mum van tijd de contouren van Afrika als design gebruikt rondom de halssluiting. Nu wil hij voor ons naaien omdat we als stichting hem een naaitafel hebben gegeven, zodat hij zijn oude naaimachine weer kan gebruiken. We gaan proberen een ander machine te sturen, dit machien is echt op het eind van zijn Latijn. Een borduurmachine zou denk ik ook goed van pas komen…Dus lezers….Trouwens een lapje katoen van 1.20 cm is hier spotgoedkoop, ik betaalde voor een meter 75 dalasis, (2,50 euro)!!!
De Djembeebestelling staat klaar, we brengen ze mee, ook onze gasten fungeerden als transportdienst, we beginnen steeds meer op gambianen te lijken, je kunt altijd veel voor elkaar doen!!!!!!!!!!!!
Wat ook een feit is: we hebben het hier koud!! Lamin Van restaurant Bananas, voorspelde het, als je langer dan 4 weken in Gambia bent ga je hetzelfde reageren op het weer, in het begin zie je Europeanen stoer zeggen, oh ik heb het niet koud ( als de gambianen winterjassen dragen omdat het winter is), maar na 4 weken reageer je hetzelfde. Is helemaal waar, voor mijn gevoel heb ik het nog nooit zo koud gehad in Nederland als van de week, er stond toen een stevige bries, bibberen, een deken s.nachts!!!
Het is trouwens in 10 jaar niet zo koud geweest hier (30 graden ), het was op het Gambianieuws. Dus wat dat betreft is het hetzelfde dan in Nederland.
En daar komen we weer naar terug ( helaas) maar ook weer leuk om iedereen te zien.
Het zal voor ons altijd wel zo blijven, ben je hier mis je Nederland af en toe, ben je thuis, mis je de gambiaanse familie…
ONS LOT, je kunt het slechter hebben toch??????? Liefs Mieke

• 03 Maart 2009 - 20:55

Sebas:

Hola! Weer leuk lezen! Fijn voor ons dat jullie de boel hier weer komen verwarmen ;-) Geniet nog goed en hasta pronto!

Sebas

• 05 Maart 2009 - 21:04

Det En Leo :

Hallo Mieke en Jos

• 05 Maart 2009 - 21:11

Det En LEo:

ER ging iets fout met verzenden we hebben een geweldig weekend gehad met ons mam haar 85 verjaardag.Jullie zullen het hier ook koud hebben het voorjaar laat op zich wachten tot ziens in nederland