van alles wat - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu van alles wat - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu

van alles wat

Blijf op de hoogte en volg jos en mieke

18 Maart 2014 | Gambia, Brusubi

Vanalles wat….

Na een snikhete dag, inderdaad de mussen vielen van het dak, hadden we een zwoele avond gisteren…….Net nadat Remco en Hubert weer vertrokken waren!!!!
Het is een poosje geleden dat we schreven , we hadden ook veel bezoek en veel te doen voor de Sichting.
We zijn nu aan onze 2 laatste weken begonnen, dat impliceert veel afwerken, laatste keer op bezoek bij de projecten, schoolgelden vooruit betalen en het “Blue House” inpakken!!!! Onze store is nagenoeg leeg, 30 kuub is er in 3 fases bezorgd…..nog nooit zoveel. Geeft heel veel voldoening en heel veel mooie verhalen.

Schoenendozen: Al een aantal jaren maken kinderen in Leende een schoenendoos gevuld voor een kindje in Gambia. Remco’s project noemen wij dat……Ieder jaar weer komen er meer, ik heb ze niet geteld maar meer dan 100 weet ik zeker. Wij brengen die naar de kindjes, Remco deelt ze uit. De blije gezichtjes van de kinderen zijn onvergetelijk, maar ook de ouders bejubelen het wat soms gepaard gaat met vreugdedansjes. Janneke en Iris, Wilhelmi en Koen hielpen ook mee, ze waren een weekje hier.
Natuurlijk kon Remco niet alles wegbrengen, wij maken het af. Vrijdag brachten we de dozen in Bakau Awa een meisje van net 1 jaar vond een foto in de doos…..ze was helemaal onder de indruk….ze keek alleen maar naar het kindje……prachtig. Haar moeder vroeg of ik een foto van haar wilde maken, om terug te geven, ik heb dit gedaan en beloofd. We gaan het regelen in Leende!!! Kindjes ouders heel hartelijk dank namens iedereen hier!

Bakau: Alagie een Jongen van 16 jaar met een functiebeperking wordt altijd door een stoet kinderen geduwd, je ziet ze overal in de straten van Bakau….we kennen hem al jaren en hij kreeg al 2 keer een duwrolstoel, nu hadden we wat anders in petto….Een heuse scootmobiel splinternieuw, door een bemiddeling van Hans van de Leur, verkregen! Rijden met een scootmobiel vraagt wat deskundigheid, llamin deed zijn best om het aan te leren….maar met een horde kinderen om zich heen, die jubelde en zongen, viel dat nog niet zo mee. Alagie was door het dolle heen en schoot weg met de scootmobiel, hij zag het als een speelgoed, haahahaha. Het overwicht van llamin was ver te zoeken, moest ook heel erg lachen……Gelukkig hebben ze hier oude wijze mannen, de Iman van de buurt kwam er aan te pas, hij heeft veel respect , begreep dat dit anders aangepakt moest worden, samen met Jos hebben ze met de ouders van Alagie alles door genomen. Nu maar hopen dat dit goed gaat. Ook hier brachten we dozen. Alagie nam de taak van Remco even over.

Hans van de Leur: Deze periode is het opvallend hoeveel brabanders Gambia aandoen, zelfs Oirschottenaren. Ze verblijven in het Sene-Gambiagebied. Ons laminneke werkt daar als gids, en probeert trips te verkopen, wij ondersteunen hem daarin zoveel als we kunnen. Hij heeft een nieuwe methode als hij Oirschottenaren ziet en hoort…..Vraagt aan iedereen of ze Hans van de Leur kennen, en warempel iedereen kent de president van de voetbalclub Oirschot Voooruit. Ook is een vaste uitspraak hier “KEI LEKKER” Hans riep dat vorig jaar toen er ijs op tafel kwam. We begrepen nu ook dat KEI LEKKER in het Wollof ( stammentaal) ook smakelijk eten betekend!!!!

Na hans denk je aan voetbal……

Schiette Willie: Een gelegenheidsteam in Nederland speelt ieder jaar een toernooi, er is een heren en een damesteam. Ooit kregen we al shirts van de Heren, nu regelde
Esther dat we voor een volledig team shirts kregen en tassen. Laat toevallig Koen hier zijn en Hubert, beiden voetballers. Ja dan wordt ere en wedstrijd geregeld. Sabba onze buurjongen deed dit.Het werd een echt derby…Schiette Willie against Brusubi 1, wij wonnen met 1-0….Wij is Schiette Willie!!!! Elders is er in een magazine over geschreven, de jongens hier zijn apetrots!!!!!

We hebben ook 2 keer een marabout bezocht, de eerste was een echte rastamen!!!!Jong en dynamisch, hij had een eigen secretares die je een copie in liet vullen, dan mocht je in een wachtkamer, daar werd een heuse DvD getoond met spectaculaire (Hans Kazan/ kermis) attrasties. Het was in januari opgenomen in en stadion in Serre-Kunda! Solomon en ik lagen in een deuk (terwijl het bezoeken van een marabou tier een serieuz aangelegenheid is). Hij had een man gehypnotiseerd, die dansend de marabout copieerde… Voor ons was het heel hilarisch, hahahaha. De marabout zelf ontving ons dachten we na een half uur, nee hoor weer een assistent die in het pikdonker zin mobieltje pakte en ging bellen. Mijn vraag was om mijn paspoort en rijbewijs terug te krijgen…..dat kon als ik 250 dollar betaalde!!! Dat dus nooit niet, heb ik hem ook even uitgelegd, telefonisch en ik heb hem gecomlimenteerd met de “nieuwste business” van Gambia. Het is triest maar de mensen staan voor hem in de rij en geloven echt dat hij alle verloren spullen terug kan brengen, ze zagen hem immers on- stage in Serre-Kunda. Het inleggeld ben je zo wie zo kwijt, moderne black magic!!!

Kissema introduceerde ons bij DRAGON, een marabout, heler…..er stonden rijen mensen te wachten met allerlei kwalen. Hij woont in de bush en heeft een horde assistenten, die ervoor zorgden na een goede talk van Kiss dat wij voor mochten om hem te begroeten. Heel special aan deze marabout is dat hij de hele dag gin drinkt!!! Uiteraard rookt hij cannabis en heel bijzonder hij leeft onder de grond. Kissema is vanaf nu zijn vriend vertelde hij en hij was geinterreseerd in ons. We hadden geen missie, maar het was wel bijzonder om op deze plek ( in de bush) zo’n groot aantal mensen te zien die een marabout bezoeken…..

Het verhaal wordt te lang, volgende week meer, zo meteen komt er een nichtje op bezoek, Marionel van tante Mien en oom Jan…..Ook zij zijn aangesproken door laminneke of ze Hans van de Leur kende!!!!!!

Laminneke viert vandaag zijn verjaardag, gewoonte getrouw moet ik dat ‘s morgens even melden, hij denkt er niet aan. Hij heeft sokken gekregen, had er geen meer, waren allemaal vuil vertelde hij…..Tja, vrouwen wassen die niet, ook geen ondergoed, dat doet een man hier zelf, blijkbaar heeft laminneke daar andere ideeen over!!!!

Lieve mensen tot gauw hier en inderdaad sommige komen voor 2 weken, wij gaan aftellen, we hebben nog maar 2 weken!!!!!!
Liefs Jos en Mieke

na tig keer proberen te plaatsen hoop ik dat het op deze dinsdag luk!t

• 18 Maart 2014 - 15:08

Linda:

Leuk om te lezen allemaal! Ik dacht gisteren nog, komt er nog een reisverslag? :) Geniet van jullie laatste weken daar!

• 18 Maart 2014 - 15:42

Jozef Van Iersel:

Wéér genoten VN een humorvol verhaal. Nog fijne laatste twee weken.

• 18 Maart 2014 - 15:50

Els:

Een hoofdstuk met ontroerende en komische verhalen. Mooi!
    Een beroep als schrijfster zou je niet misstaan, Mieke!!
    Wat zullen jullie alle mensen in Gambia en het Gambia-leven weer gaan missen over 2 weken.
    Regel nog maar en geniet nog maar lekker en we zien elkaar weer gauw.
    Groetjes aan allemaal. Els

• 18 Maart 2014 - 17:00

Nico Maas:

Hoi Mieke en Jos,

Ja ook bij jullie gaat de tijd vlug en kont de thuisreis weer in zicht. Heb je alle papieren weer in orde om thuis te kunnen komen? Het is hier vandag maar 9 graden dus dat wordt wennen voor jullie hier in Nederland.
    Het is mooi dat de store nagenoeg leeg is en alles spullen op de juiste plaats terecht zijn gekomen, ik neem aan ook de lasapperatuur enz.. Mieke je hebt ook nog wat foto's kunnen maken ik ben erg benieuwd naar de foto's en zeker als wenog bekenden zien. Ik zal Nicolle doorgeven dat alle schoolspullen uitgedeeld zijn en als jullie thuis zijn maak ik een fspraak en kom dan op de koffie om bij te praten van jullie verblijf daar. Doe de jongens alle de groeten van ons en nog fijne dagen daar.
    Groetjes Ine en Nico

• 18 Maart 2014 - 18:36

Leo En Det:

Mooi verhaal,zeker van de marabout . Ik kan me ook niet in denken dat je er in gelooft . En hopelijk komt het ook goed met de jongen met de scootmobiel. We zien er weer na uit om jullie weer in Eidhoven of Moergestel te ontmoeten. gr Det en Leo

• 18 Maart 2014 - 19:33

Nicole:

Nog effe genieten dan met volle teugen hoor! En ik kijk weer uit naar de foto's!
    Neem vooral wat positieve zonne-energie mee naar huis!
    Groetjes Nicole

• 20 Maart 2014 - 19:20

Hans:

Het is KEI SKON om jullie verslag te lezen maar nog veel mooier om straks in Eindhoven bij te buurten. Overigens zal ik voor Lamieneke een reclame sticker op zijn auto laten maken bij van Brunschot ? hoeft ie alleen maar naar mijn naam te wijzen
    Groetjes en tot over een paar weken