it is normal, it isn't normal - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu it is normal, it isn't normal - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu

it is normal, it isn't normal

Blijf op de hoogte en volg jos en mieke

19 Maart 2014 | Gambia, Brusubi

It’s normal!

Ja het is weer zover, er is geen benzine, diesel te koop. De straten lijken leeg, zoals op zondag…..maar de bushtaxi’s kunnen niet rijden, ze tanken immers op het eind van de dag als ze hun “profit “ hebben!!!En dan is er opeens geen voorraad. Llamin zegt dit is normal in the Gambia. Wij denken er anders over.
Laminneke had net 2 famost people van Jamaica, hij kent ze van de tijd in Denemarken , waar hij nogal eens in “ Christiana” verbleef. Ze hebben hier 2 concerten gedaan, een in Sene-Gambia en een in Brikama. Ze willen wat trips, met Laminneke maar helaas ook hij heft geen benzine en moest het afzeggen!!
Vanavond kwam hij we met de bus hier, ongelooflijk. Hij had benzine gevonden op de zwarte markt. Truckdrivers verkopen hun tanks leeg!!!
Wij hebben de bus nog half vol, we kunnen nog wat rijden, de jeep is nog voor een aantal kilometers te gebruiken!!! Volgens de jongens duurt dit nog een paar dagen, dus we wachten af of we al onze plannen nog kunnen realiseren. Dit is normal zeggen ze hier, ze bedoelen eigenlijk dat een terug komend feit is wat men accepteert…Het achterste van hun tong laten ze niet zien.

It isn’t normal

Op dit moment maak ik het schilderwerk van het hek af….ik sta vroeg op, i.v.m. de hitte die er nog steeds is na 12 uur, en verf er heerlijk op los. Deze activiteit is te leuk om te doen aan de straatkant. Mensen passeren en er is echt niemand die niet even een praatje maakt. Heerlijk , ik neem er de tijd voor. Ik heb zoveel complimenten gehad, van het is nice, u are a hard worker, can I help u, I can see u enjoy it, thanks for making it beautiful, en een vrouw stoptte en zei” I know it, women can do it”! hahahaha , het is hier not normal dat een vrouw het hekwerk schildert!!!!!

Dieren in overvloed hier, ik schreef daar al eens over, het loopt allemaal voorbij of binnen als de gate openstaat. Ooit plantte we 5 palmbomen, jonkies aan de voorkant, het eerste jaar waren er al 3 verdwenen, opgegeten door langslopende koeien. We hebben er 2 nog , maar vanaf vandaag anderhalf, een koe was ons te vlug af. Normaal zeg je ATJA als je een dier weg stuurt, ik zei dat ook tegen de koe, dat hielp niet…..iedereen hier lag in een deuk, hmmmmm. Je moet een special geluid maken, sort sissend geluid, warempel hij ging…..It s normal hier!!

Vanaf dag 1 is er een muis in onze storage, we zagen hem geregeld, in de buurt van de zak rijst. Gisteren riep Jos,,,,,ik heb de muis gevangen. Ja onze Jos met zijn rolstoel. Hij was zo alert om de muis die over de rand van de bak ( met de zak rijst daarin ) keek, klem te rijden met zijn super rolstoel. Llamin heeft hem gevangen en aan de overkant van de straat gebracht. Zijn vrijheid tegemoet. This is normal here, to send the animals in the street!

Morgen is ons Bee jarig, gefeliciteerd zusje, we gaan bellen omdat we je nummer weer hebben, berry stuur jij je nummer ook even….het is behelpen na de diefstal zullen we maar zeggen….
Morgen gaan we ook naar Bunjaidu, het tuinproject afronden, de fence is klaar . Uiteraard bezoeken we het kindje van Annelies. Er gaan tig dozen mee, met kleding en schoolspullen uit Maarheeze, ook daar kan men het goed gebruiken. We nemen ook de cadeautjes mee van Marionel en vrienden, het is daar goed besteedt. Verder ga ik een familie informeren waar ze hulp kunnen krijgen voor hun oom een klassieke schizofreen………….Maria die al weer terug is in Nederland, een ggze medewerker, heeft me de weg gewezen. Ze was 3 maanden een vrijwilliger in Tanka Tanka, een psychiatrisch ziekenhuis hier in de buurt. Graag had ik me er meer in verdiept maar een afspraak maken lukte niet. Volgend jaar maar weer eens proberen!!! We gaan ook nog naar een runnersgroep, om de vele loopschoenen te brengen, contact te leggen, en er een project van te maken in samenwerking met George van de atletiekvereniging in Eindhoven….

Dat is normal als je voor een Stichting werkt…..enne nog leuk ook.

Liefs Van Na Keba (Jos) oude wijze man en vanaf vandaag heb ik ook zo’n naam kan hem nog niet schrijven, maar het is een “oude wijze vrouw”!!!! Voor jullie nog steeds Mieke tot gauw!!





  • 19 Maart 2014 - 23:06

    Jozef Van Iersel:

    Ik hoop dat jullie alle spullen nog op de juiste plaats krijgen door de benzine-schaarste. Doe Na Keba de groeten.

  • 20 Maart 2014 - 19:14

    Hans:

    Over "Tanka, Tanka" hebben we het vorig jaar ook gehad. Misschien dat ik volgende winter daar mee naar toe kan. Verder geniet ik van het echte Gambiaanse. Vaak stroomstoringen, water op de bon en droogstaande benzine stations. Het eeuwig optimisme van de bevolking maakt vaak alles weer goed.Overigens ik heb nog wat kinderspeelgoed als een skelter en een fietsje.
    Groet aan The hole team in Brusubi

  • 23 Maart 2014 - 12:43

    Rianne Van Ginneken:

    Lieve Mieke en Jos,

    Allereerst bedankt voor je kaartje t.g.v mijn verjaardag Mieke. Daar had je toch maar weer mooi voor gezorgd.Het spijt mij dat ik niet eerder heb teruggeschreven, ik lees je verslagjes altijd en graag maar kwam er maar niet toe om te reageren. Niet uit onwil maar ook op mijn lijstje staat er vaak veels te veel wat ook om aandacht vraagt of waar veel tijd in gaat zitten en zo vallen er al snel gaten in je pogingen om je kontakten goed te onderhouden. Eind deze week komen jullie weer terug naar huis, dus alle vragen en opmerkingen bewaar ik maar voor straks als ik jullie weer in levende lijve te zien en te spreken kan krijgen. Wat jullie in 3 maanden meemaken in Gambia dat gebeurt soms hier in een tijdspanne van een jaar, dus je zou kunnen zeggen dat jullie echt een dubbelleven leiden, niet stiekem maar voor iedereen zichtbaar.Ik kijk er naar uit om jullie terug te zien, jullie hebben een lieve en knappe neef in huis, maar met jullie erin voelt het toch voller en vertrouwder.Veel liefs, ook van Jan , goeie reis terug en tot snel, Rianne

  • 24 Maart 2014 - 01:28

    Els:

    Mooi verslag weer. En nu op naar de laatste Gambia-week. Geniet er nog maar van. En doe iedereen weer de groeten. Wat vliegt de tijd. Als we jouw verslagen overzien -Mieke- hebben jullie ook wel weer zeer bijzondere dingen meegemaakt in The Gambia, waar je weer lang mee vooruit kunt. Veel plezier nog!
    En succes met de stichtingsactiviteiten. Groetjes, Els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Brusubi

Vol verwachting

We gaan weer naar ons moederland, we gaan naar huis!

Recente Reisverslagen:

12 Maart 2016

latermen

28 Februari 2016

ditjes en datjes

14 Februari 2016

celebrationtime

07 Februari 2016

memorial

27 Januari 2016

Bluehouseperikelen
jos en mieke

gambia is ons moederland,we overwinteren er om dicht bij onze dierbare vrienden te zijn....we gebruiken onze tijd om de doelen van onze stichting na te streven. Wereldwijd toegankelijk is een breed,veelzijdig begrip wat zeker toepasbaar is in Gambia, voor de kinderen voor een healtcentrum en voor onze vrienden.......

Actief sinds 05 Juni 2008
Verslag gelezen: 475
Totaal aantal bezoekers 174725

Voorgaande reizen:

27 December 2013 - 29 Maart 2014

Vol verwachting

30 December 2012 - 25 Maart 2013

thuis in the blue house

Landen bezocht: