inhaalslag/op reis met bloed - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu inhaalslag/op reis met bloed - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu

inhaalslag/op reis met bloed

Blijf op de hoogte en volg jos en mieke

20 Januari 2015 | Gambia, Brusubi

Tja dat heeft even geduurd om hier te schrijven.Wifi hebben is dan noodzakelijk, dan nog hopen dat de verbinding in stand blijft! Dit ging vaak mis. maar we zijn weer in ons paradijsje, geweldig ontvangen door ons familyteam. Laminneke is er niet, we missen hem, hij is in het buitenland. Solomon,Kissema en LLamin hadden heel goed gezorgd, ons huis was al gepoetst en uitgepakt.Er staan 8 kleine sinaasappelbomen, gestekt met pitten van vorig jaar, onder de bananenboom, waar al een tros aanhangt.Ook lag de hele stoep open vanwege een lekkage. kortom zo rond het huis weer veel nieuwe uitdagingen. de reis is voor Jos goed verlopen, hij heeft geen schade ondervonden aan zijn wond.Inmiddels verzorg ik die al niet meer daar hebben we Solomon voor. Hij leerde wondverzorging bij Gabrielle, van het healthcentrum in Kubuneh, die wij als Stichting al jaren ondersteunen.

Solomon deed wel meer de laatste weken, zijn mum moest in Serrakunda geopereerd worden, ze zou 2 liter bloed nodig hebben, dit moet je hier kopen, helaas is daar het geld niet voor. Solomon trommelde 5 vrienden op en ze gingen bloed doneren. Een vriend en Sol zelf hadden de goede bloedgroep! Dus 1 liter in de pocket! de dag daarna toog solomon naar Banjul lees 25 kilometer reizen,maar met 20 politiestops, er was immers een coupe gepleegd, dus verscherpte controles. In Banjul is een donorbank, Solomon mocht de registraties inzien en vond 2 mensen bereis (nadat hij ze gebeld had) om direct te komen en bloed te doneren.De 2 liter waren een feit.Solomon deed het bloed in zijn rugzak tussen 2 zakjes bevroren water en reisde met het bloed naar Serrekunda. Zijn moeder kan geopereerd worden.Voor het geval dat er meer bloed nodig is heeft hij een ruilmiddel achter de hand. Van het team Friendsforfriends Oirschot kregen we heel veel hulpgoederen, er zaten ook injectienaalden bij, die heeft Solomon nu ter beschikking om in te zetten.

De eerste weken zijn omgevlogen, we hebben de eerste lading wat al hier was aan hulpgoederen gesorteerd, de babykleertjes van Noor zijn allemaal al in Kubuneh, vrouwen die daar komen bevallen krijgen een pakketje mee. Men probeert op deze manier vrouwen te stimuleren in het ziekenhuisje te bevallen, bij complicaties kan men dan ingrijpen, dit heeft al heel veel leventjes gered.

We hebben ook al veel vrienden ontvangen, helaas niet zo'n fijn bericht is dat velen geen werk hebben. Door de Ebola, die hier in Gambia niet is, blijven vele toeristen weg,hotels zijn gesloten. Nenneh die al 12 jaar bij een hotel haar natikwerk mocht verkopen is werkloos. Gelukkig hadden wij wat opdrachten, Hans je lakens zijn al klaar!

Nu zijn we in afwachting op de eetclub, ze komen met ons ons 20 jarig bestaan vieren.Donderdag hebben we een party bij Tonnie en Mieke, die zijn nu hier......voor de rest is het zo relaxen, fijn om ook hier weer thuis te zijn.

de jongens waren zeer geinterreseerd in mijn verhalen over mijn nieuwe werk, ze keken foto's, m.n. de foto met de aankondiging van alle activiteiten rondom de kerstdagen werd erg mooi gevonden. He is a artist! Peer weer een titel erbij!

Rest ons nog Jantje nogmaals te feliciteren, tante tiny, en sjorsku!
Bee bedankt voor de uitslagen,Dick voor al je inzet en bedenken, wil voor het scannen. Tot gauw, zal deze week wat vaker schrijven.veel liefs van The Bluehousepeople

• 20 Januari 2015 - 11:00

Ria Zwarts:

Hai Jos en Mieke fijn weer wat te lezen van jullie
    En wat heerlijk dat het nu goed gaat met mailen
    Ben altijd reuze benieuwd naar hoe jullie dat allemaal toch maar voor elkaar krijgen
    Wat lees ik heeft Jos een open wond toch niets ernstig hoop ik
    Jammer dat ook daar de inslag van de ebola z'n ronde doet
    Ja hier denken ze meteen dat heel Afrika meteen besmet is
    Nou ik zou zeggen heel veel plezier en een fijne tijd
    Ik hou me op de hoogte door je berichtjes
    Gr van mij en uiteraard ook van Leo

• 20 Januari 2015 - 15:12

Jozef Van Iersel:

Fijn te lezen dat het jullie daar goed hebben. Jammer dat Jos wat malheur heeft. Beterschap Jos.

• 20 Januari 2015 - 19:19

Richard:

Goed om te horen dat jullie het zo naar jullie zin hebben, en dat Jos rustig verder geneest.
    (Jos heeft een doorligwond, Ria en Jozef, maar het geneest verder goed)

Geniet van jullie tijd daar, en groetjes uit een licht winters Nederland.

• 20 Januari 2015 - 20:03

Els:

Mooi om weer jullie verhaal te lezen. Jos: hou het "recht met met de wond!" Met al die hulp moet dat daar wel lukken. En zeker met dokter Solomon in de buurt. Wat een "bloedige" geschiedenis, dat is hier absoluut niet mogelijk. De tijd vliegt weer.... nu alweer ruim 2 weken in Gambia! Groetjes, ook aan Tonnie en Mieke en het familyteam !!