gezinsuitbreiding - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu gezinsuitbreiding - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van jos en mieke - WaarBenJij.nu

gezinsuitbreiding

Door: jos en mieke

Blijf op de hoogte en volg jos en mieke

20 Juli 2011 | Gambia, Brusubi

Gezinsuitbreiding.
Ja dat kun je wel zeggen als je 25 Maart afscheid neemt en op 11 Juli terugkomt……We hadden 4 duiven,nu zijn het er 15, en er liggen al weer 4 eitjes voor uit te broeden. Een compleet nieuw huis is er gebouwd voor de vogels met aparte kamertjes voor de koppels.
Her voerritueel, met het fluitje van llamin vindt dagelijks een aantal keren plaats, ze komen dan allemaal op hem af en herkennen het. Als het regent douchen ze zichzelf. De rest van de dag zitten ze overal op en aan, zowel binnen als buiten bij het huis. Het is mooi zeggen ze hier, ze acten like in a movie. Dat klopt maar ze hebben ook ontlasting, je wilt niet weten waar we dat allemaal opruimen. Ook dat is geen probleem, het is de beste mest die je kan hebben voor de planten. Okay misschien is daarom onze tuin zo’n beaty...De bomen groeien als kool, we stekken op dit moment zelfs nieuwe sinaasappelboompjes, wonderlijk in een half afgesneden juicepak ( stekbak) groeit het gestaag. Moses en ik hebben al het onkruid gewied, we hebben de bourganville opgebonden, zowel binnen tegen de muur als aan de buitenkant.Geeft ook beveiliging. Onze palmtrees zijn tot 10 cm hoogte opgegeten, door het langskomend vee, koeien geiten, dat is ook de Gambia.
Ook komt er gezinsuitbreiding bij de jongens, mariamme was hen voor met haar zoon Suleman, maar het ziet er naar uit dat we meer kinderen over de vloer gaan krijgen.
Wij maar denken dat wij het in de hand kunnen houden met ons familyteam, maar hier gieren ook hormonen, daar zullen we het maar op houden. Of het allemaal liefde is, waar wij het altijd over hebben is de vraag. Het gaat hier ook over berekenen, je kunt als man ook meerdere vrouwen hebben, dus no problems in de Gambia!
Adam en Sarr komen vaak, het zijn de jongste broertjes van Llamin. Sarr heeft een nieuwe uitdaging, hij is beginnend journalist, studeert hiervoor, en werkt tevens voor een krant. Hij moet boeken lezen, doet dit graag,\. Wij hebben hier nogal wat boeken, daar vond hij :in “3 maanden nederlands leren”, dat sprak hem wel aan, hij is gestart, je verbaast je hoe snel men hier een taal oppikt.Zaterdag ga ik hem overhoren. Maar zegt hij, ik doe dit allemaal, omdat ik voetballer wil worden in nederland, dat is en blijft een wens die je hier veel hoort, waar men niet vanaf is te brengen. VOETBAL dat is waar je voor leeft.
Adam is klaar met zijn studie, hij volgde computercursussen met een heel goed resultaat, maar hij blijft erbij dat hij, wat denk je, voetballer wil worden. Hij komt nu werken op de plot van de familie, stenen bakken. Ja llamin is zover met veel buitenlandse hulp met geld om de fence te maken.Het idee om er zelf wat voor te doen, taxi rijden heeft hij al lang achter zich gelaten, die verhuur je aan een chauffeur die dan dagelijks geld brengt.Ook llamin wil nog steeds voetballer worden, heeft grote ambities, bij P.S.V.
Laminneke is een gedreven toeristguide, maar denkt erover Apotheker te worden, dat is big business hier zegt hij. Eigenlijk zie je hier dat grote wensen altijd blijven, voor een doel, geld verdienen. Je hebt je familie te helpen, wil zelf ook iets, dus je stelt je doelen erg hoog en ons inziens on-realistisch. Maar leg dat maar eens uit. Het maakt je soms zo machteloos, we willen zo graag dat al onze jongens blij zijn, tevreden en trots. Ze zijn het ook vaak, maar de geluiden,dromen om meer, blijven bestaan. Het gaat helaas niet zo makkelijk als de gezinsuitbreidingen.
Het geeft wel veel discussiestof, samen praten samen denken, ervaringen uitwisselen.
Dat maakt het dat we hier zo graag zijn, we blijven ons verwonderen, met al dat spul hier.........
Tot gauw

p.s ik valwat in herhalingen, dat doet de zon moet je maar denken

• 20 Juli 2011 - 10:07

Sebas:

Hai Mieke,

FIjn om te lezen weer, je hebt je draai weer heel goed gevonden. Ondanks de duivenshit ;-) Gisteren gezellig bij Jos geweest en gezond oerHollands friet gegeten. Speciaal, met frikandel speciaal ;-) Tot gauw, groetjes van Sebas